Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1091474" data-attributes="member: 77701"><p>Sidospår, men ett skäl till att guider (och som följd även deras adepter) ofta åker kortsväng sida vid sida av varandras spår är väl för att ta upp liten yta och "spara" orörd snö i ett åk så att flera grupper kan åka på samma ställe och få lägga nya spår? Det var åtminstone den förklaringen jag fick när jag frågade några ESF:are om det härom vintern. Sen är ju det helt meningslöst på mer lätthittade ställen där det inte hinns mer än nåt varv innan allt ändå är upphackat kaos, men på åk som inte så många gör och som håller några dagar innan de är helt uppspårade kan jag förstå den bakomliggande tanken.</p><p>Så undantaget riktigt snorbranta och exponerade ställen där korta och kontrollerade svängar är en fråga om säkerhet, så tror jag inte att bergsguiderna ser storsvängande skandinaver som "sämre" åkare, snarare att vi inte drar ekonomisk fördel av att kunna leta fram orörd snö åt folk och därför inte hanterar denna ändliga resurs på riktigt samma sätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1091474, member: 77701"] Sidospår, men ett skäl till att guider (och som följd även deras adepter) ofta åker kortsväng sida vid sida av varandras spår är väl för att ta upp liten yta och "spara" orörd snö i ett åk så att flera grupper kan åka på samma ställe och få lägga nya spår? Det var åtminstone den förklaringen jag fick när jag frågade några ESF:are om det härom vintern. Sen är ju det helt meningslöst på mer lätthittade ställen där det inte hinns mer än nåt varv innan allt ändå är upphackat kaos, men på åk som inte så många gör och som håller några dagar innan de är helt uppspårade kan jag förstå den bakomliggande tanken. Så undantaget riktigt snorbranta och exponerade ställen där korta och kontrollerade svängar är en fråga om säkerhet, så tror jag inte att bergsguiderna ser storsvängande skandinaver som "sämre" åkare, snarare att vi inte drar ekonomisk fördel av att kunna leta fram orörd snö åt folk och därför inte hanterar denna ändliga resurs på riktigt samma sätt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Tillbaka
Topp