Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glidaren" data-source="post: 1097118" data-attributes="member: 164796"><p>Känns som ni skjuter er i foten, visst borde man kunna göra jämförelser mellan en duktig åkare och tex Hirscher, Frida och oss andra, visst att prestera deras åkning självklart inte men vad gör tex frida för att få fast skidan på isen! Framförallt när det är brant.</p><p>Hon har bättre utrustning ok men, visst borde en skidlärare veta Hur rent tekniskt. Men jag tror inte de flesta vet det, för de jobbar i skidskolan och har grundsynen att så åker inte vi andra.</p><p>Varför ska inte vi andra titta på Frida och ta det bästa som hon använder och anpassa det till mina/våra förutsättningar?</p><p>De gånger jag frågat en instruktör om hur man åker tex offpist/lössnö får man ganska flummiga svar och om jag frågar hur får jag fast skidan på is är det ännu otydligare.</p><p>Antingen kan de inte eller så finns där inget att träna på, med instruktör. Då är det ju bättre att lägga pengarna på annat och leta själv eftersom det inte finns något konkret rörelse som behövs utan handlar bara om en känsla.</p><p>Har åkt ganska mycket med UCPA och där har de lite samma attityd, skidskola och då kommer allmänna uttryck mer än så här gör man.</p><p>Till er som inte tror det finns skidåkare som är likt golfnördar och vill utvecklas, jämföras med andra så är ni inte lyhörda, vi är många som vill det. Men tyvärr så är det svårt att hitta någon att fråga om hur.</p><p>På ett föredrag med UCPA för några år sedan pratades det teknik mycket konkret på svenska, så det borde gå att konkretisera skidåkning.</p><p>Finns det något konkret som man ska göra för att lyckas i lössnö och på is, någon som vet?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glidaren, post: 1097118, member: 164796"] Känns som ni skjuter er i foten, visst borde man kunna göra jämförelser mellan en duktig åkare och tex Hirscher, Frida och oss andra, visst att prestera deras åkning självklart inte men vad gör tex frida för att få fast skidan på isen! Framförallt när det är brant. Hon har bättre utrustning ok men, visst borde en skidlärare veta Hur rent tekniskt. Men jag tror inte de flesta vet det, för de jobbar i skidskolan och har grundsynen att så åker inte vi andra. Varför ska inte vi andra titta på Frida och ta det bästa som hon använder och anpassa det till mina/våra förutsättningar? De gånger jag frågat en instruktör om hur man åker tex offpist/lössnö får man ganska flummiga svar och om jag frågar hur får jag fast skidan på is är det ännu otydligare. Antingen kan de inte eller så finns där inget att träna på, med instruktör. Då är det ju bättre att lägga pengarna på annat och leta själv eftersom det inte finns något konkret rörelse som behövs utan handlar bara om en känsla. Har åkt ganska mycket med UCPA och där har de lite samma attityd, skidskola och då kommer allmänna uttryck mer än så här gör man. Till er som inte tror det finns skidåkare som är likt golfnördar och vill utvecklas, jämföras med andra så är ni inte lyhörda, vi är många som vill det. Men tyvärr så är det svårt att hitta någon att fråga om hur. På ett föredrag med UCPA för några år sedan pratades det teknik mycket konkret på svenska, så det borde gå att konkretisera skidåkning. Finns det något konkret som man ska göra för att lyckas i lössnö och på is, någon som vet? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Tillbaka
Topp