Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glidaren" data-source="post: 1097186" data-attributes="member: 164796"><p>"Alla tycker att de kan åka",</p><p></p><p>Spelar det någon roll hur många som gör vad egentligen? Det låter som du har erfarenhet av att golfare är mer seriösa i sitt tränande och att vi skidåkare inte kan mäta vår kunskap. Varje gång det är is, pucklar eller skare så vet jag att jag inte är Hirscher och vi är många som vill lägga ner tiden att träna skidteknik.</p><p> Att åka lika fort, lika starkt osv är det inte tal om men att använda elitens rörelsemönster borde väll vara möjligt! eller?</p><p>Själv spelar jag fotboll och vissa av Zlatans finter kan jag gör (absolut inte lika bra, men jag använder hans rörelser) vilket borde betyda att Fridas slalom rörelse eller bruden på lössnörullens svängrörelse borde väll inte vara omöjlig. Eller är det så att det är omöjligt utan 10 000 rep? och om jag nu är villig att göra dessa rörelser 20 000 gånger. Kan jag få rörelserna visade och beskrivna av en skidlärare? Jag är tveksam.</p><p></p><p>Men frågan kvarstår; Hur svänger man på is, i lössnö eller skare? Finns det trix? eller är det så att trixen finns bara hos golfen? Har aldrig tagit en golflektion men jag hoppas man får något konkret även där att träna på, annars är det väl bara att slänga pengarna i ruffen, eller en statusgrej att ha en pro att gå till, Lite som vissa använder PT.</p><p>Någon skidinstruktör som kan ge mig ett trix för de tre fören jag nämnde? </p><p></p><p>Fick just se filmen från Erik </p><p>[MEDIA=youtube]YNUgPCcyYRE[/MEDIA]</p><p>Mycket bra och konkret, Om jag tolkar filmen rätt ska man stå mitt på skidan - böja och sträcka på knäna och ha skidorna tätt ihop. I hög fart ska man göra något med hälen och åka bredare. </p><p>Detta är bra och konkret, men då undrar jag varför bredare i hög fart än i låg fart? rent logiskt borde det vara tvärtom då jag tycker det är lättare att ha balans och luta mig i högre fart. Eller borde det kanske då inte vara samma i båda farterna</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glidaren, post: 1097186, member: 164796"] "Alla tycker att de kan åka", Spelar det någon roll hur många som gör vad egentligen? Det låter som du har erfarenhet av att golfare är mer seriösa i sitt tränande och att vi skidåkare inte kan mäta vår kunskap. Varje gång det är is, pucklar eller skare så vet jag att jag inte är Hirscher och vi är många som vill lägga ner tiden att träna skidteknik. Att åka lika fort, lika starkt osv är det inte tal om men att använda elitens rörelsemönster borde väll vara möjligt! eller? Själv spelar jag fotboll och vissa av Zlatans finter kan jag gör (absolut inte lika bra, men jag använder hans rörelser) vilket borde betyda att Fridas slalom rörelse eller bruden på lössnörullens svängrörelse borde väll inte vara omöjlig. Eller är det så att det är omöjligt utan 10 000 rep? och om jag nu är villig att göra dessa rörelser 20 000 gånger. Kan jag få rörelserna visade och beskrivna av en skidlärare? Jag är tveksam. Men frågan kvarstår; Hur svänger man på is, i lössnö eller skare? Finns det trix? eller är det så att trixen finns bara hos golfen? Har aldrig tagit en golflektion men jag hoppas man får något konkret även där att träna på, annars är det väl bara att slänga pengarna i ruffen, eller en statusgrej att ha en pro att gå till, Lite som vissa använder PT. Någon skidinstruktör som kan ge mig ett trix för de tre fören jag nämnde? Fick just se filmen från Erik [MEDIA=youtube]YNUgPCcyYRE[/MEDIA] Mycket bra och konkret, Om jag tolkar filmen rätt ska man stå mitt på skidan - böja och sträcka på knäna och ha skidorna tätt ihop. I hög fart ska man göra något med hälen och åka bredare. Detta är bra och konkret, men då undrar jag varför bredare i hög fart än i låg fart? rent logiskt borde det vara tvärtom då jag tycker det är lättare att ha balans och luta mig i högre fart. Eller borde det kanske då inte vara samma i båda farterna [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Tillbaka
Topp