Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="beng122" data-source="post: 1097218" data-attributes="member: 144643"><p>Det handlar ju om som hon nämner fartstabilitet. För hög fart krävs mer stabiltet och därför lite bredare skidföre. Normalt sett försöker man sträva efter att åka med skidorna höftbrett för att få maximal balansyta, men när man kör puckelpist och offpist vill man istället ha skidorna så tätt som möjligt. I puckeln är det helt enkelt för att man vid bredare skidföre riskerar att hamna med ena skidan på en puckel och den andra nedanför. Och när det kommer till offpist är det för att ju tätare man har skidorna desto bättre flyter man på snön istället för att sjunka ner (speciellt viktigt om man kör med smalare skidor) och ju djupare snön är desto mer tryckkraft (ursäkta uttrycket är ingen fysiker utan en simpel skidlärare :P) utsätts man för=skidorna trycks isär och du riskerar att hamna i split =) Så kämpa för att hålla ihop skidorna, lättare sagt än gjort dock eftersom djup snö som sagt tenderar att vilja trycka iväg dom för dig. Även samma sak där som i puckelpisten, ytan är ojämnare (speciellt vid uppkörd offpist). Vid hög fart dock krävs det lite bredare skidföre som hon sa, men heller inte där lika bred som i en vanlig slät pist.</p><p></p><p>I övrigt så förstår jag inte riktigt det där med att det inte skulle finnas speciella rörelser och konkreta tips när det kommer till skidåkning som i andra sporter, klart det finns. En duktig skidlärare ska kunna se på sin elev även dom minsta små felen och kunna ge konkreta övningar och tips för detta. Såna skidlärare finns det gott om i Österrike! Kanske mer än i Sverige då yrket har mycket högre status (och lön) här och många jobbar hela sina liv med detta och har höga utbildningar. </p><p></p><p>Jag som själv jobbat som skidlärare i åtta säsonger och åkt skidor nästan hela mitt liv har fortfarande sjukt mycket att lära från andra och för mig finns inget roligare än att träna min egen teknik och verkligen lära från någon riktigt duktig. Nu har ju det ett mål för mig såklart då jag både vill vara benägen att klara nästa utbildningsnivå och hålla en hög nivå som skidlärare, och jag får ju min träning serverad gratis när vi har träningsveckor här i skidskolan så det är inte att jämföras med att behöva betala tusenlappar för någon timmas teknikträning. Men poängen är att jag som duktig åkare får ut sjukt mycket av att åka med andra mer välutbildade skidlärare, dels teknikmässigt och sen vill jag även pusha för hur jäkla kul det är!!! Allt är ju kul att utvecklas i eller hur, så att pusha sig själv och sin egen förmåga i skidåkning är ju bara en av de grejerna! </p><p></p><p>Så om det finns konkreta råd att ge när det kommer till is, skare, lössnö, puckel whatsoever, så eh jaaa självklart!! Se bara till att nämn vid bokning exakt vad du vill träna så du får rätt lärare så inga problem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="beng122, post: 1097218, member: 144643"] Det handlar ju om som hon nämner fartstabilitet. För hög fart krävs mer stabiltet och därför lite bredare skidföre. Normalt sett försöker man sträva efter att åka med skidorna höftbrett för att få maximal balansyta, men när man kör puckelpist och offpist vill man istället ha skidorna så tätt som möjligt. I puckeln är det helt enkelt för att man vid bredare skidföre riskerar att hamna med ena skidan på en puckel och den andra nedanför. Och när det kommer till offpist är det för att ju tätare man har skidorna desto bättre flyter man på snön istället för att sjunka ner (speciellt viktigt om man kör med smalare skidor) och ju djupare snön är desto mer tryckkraft (ursäkta uttrycket är ingen fysiker utan en simpel skidlärare :P) utsätts man för=skidorna trycks isär och du riskerar att hamna i split =) Så kämpa för att hålla ihop skidorna, lättare sagt än gjort dock eftersom djup snö som sagt tenderar att vilja trycka iväg dom för dig. Även samma sak där som i puckelpisten, ytan är ojämnare (speciellt vid uppkörd offpist). Vid hög fart dock krävs det lite bredare skidföre som hon sa, men heller inte där lika bred som i en vanlig slät pist. I övrigt så förstår jag inte riktigt det där med att det inte skulle finnas speciella rörelser och konkreta tips när det kommer till skidåkning som i andra sporter, klart det finns. En duktig skidlärare ska kunna se på sin elev även dom minsta små felen och kunna ge konkreta övningar och tips för detta. Såna skidlärare finns det gott om i Österrike! Kanske mer än i Sverige då yrket har mycket högre status (och lön) här och många jobbar hela sina liv med detta och har höga utbildningar. Jag som själv jobbat som skidlärare i åtta säsonger och åkt skidor nästan hela mitt liv har fortfarande sjukt mycket att lära från andra och för mig finns inget roligare än att träna min egen teknik och verkligen lära från någon riktigt duktig. Nu har ju det ett mål för mig såklart då jag både vill vara benägen att klara nästa utbildningsnivå och hålla en hög nivå som skidlärare, och jag får ju min träning serverad gratis när vi har träningsveckor här i skidskolan så det är inte att jämföras med att behöva betala tusenlappar för någon timmas teknikträning. Men poängen är att jag som duktig åkare får ut sjukt mycket av att åka med andra mer välutbildade skidlärare, dels teknikmässigt och sen vill jag även pusha för hur jäkla kul det är!!! Allt är ju kul att utvecklas i eller hur, så att pusha sig själv och sin egen förmåga i skidåkning är ju bara en av de grejerna! Så om det finns konkreta råd att ge när det kommer till is, skare, lössnö, puckel whatsoever, så eh jaaa självklart!! Se bara till att nämn vid bokning exakt vad du vill träna så du får rätt lärare så inga problem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Tillbaka
Topp