Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Varma pjäxor kalla fötter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bootfitta" data-source="post: 1033570" data-attributes="member: 146421"><p>Till att börja med så vill jag bara förtydliga detta. Det är inget speciellt med just Full Tilts pjäxor som gör att dom är varmare än andra, det man ska titta efter är märket på innerskon. Där är man på jakt efter märket Intuition. De kommer som standard i pjäxor från Dalbello, Full Tilt och K2 men går även att köpa löst och montera i vilka pjäxor(i princip) som helst. </p><p></p><p>Vad det gäller frusna fötter så tycker jag det är viktigt att man börjar i rätt ände på problemet. Att försöka bota förkylningen med nässpray när man egentligen behöver bromsmedicin mot HIV... Typ. </p><p>Så, du verkar ju vara inne på att hitta en rymlig pjäxa för att få upp värmen. So far so good. Typ. Visst stämmer det att du fryser mindre om du har mycket luft i pjäxan men icke att förglömma är ju att om du har en stor pjäxa och fortfarande tycker om att åka skidor så brukar man spänna hårdare och hårdare för att försöka underlätta kontrollen över skidorna. Det säger ju sig självt att om du spänner ner foten(trycker ut fotvalven = ouch) och tightar till som fasen kring benet(stryper blodcirckulationen = Burr) så kommer du att frysa och antagligen få ont. </p><p></p><p>Så vad gör man då? Först och främst så kan du glömma att kedjor som XXL, Stadium och Intersport existerar (om de inte ligger på en skidort). Sedan tar du med dina gamla pjuck till en seriös skidbutik. Väl där så kommer de att mäta dina fötter och konstatera om de pjäxor du har är i rätt storlek eller inte och där får du själv ta beslut om du vill lägga pengar på att fixa dom eller köpa ett annat par. </p><p></p><p>Det de först kommer vilja göra är att göra en formgjuten sula. En sula som är gjuten efter din fot kommer göra att du står på hela foten vilket leder till bättre blodcirkulation, en säkrare position inuti pjäxan och många andra fördelar. <strong>Hur du än väljer att göra så är det alltid värt att gjuta en sula. För 99.9% av alla skidåkare så är sulan minst lika viktig som vilka pjäxor du har.</strong></p><p></p><p>Att sedan välja en pjäxa är ju inte särskilt lätt utan att faktiskt se någons fötter, men på en seriös butik så mäter man som sagt foten, både längden och bredden och sedan så plockar säljaren fram ett par alternativ att prova. Här någonstans är det viktigt att påpeka att du är en frusen djävel och har hört bra saker om innerskor från intuition. Helst vill man ju kunna provåka pjäxorna innan man köper dom, och som jag förstått så kan man göra det på alpingaragets lilla butik i Stockholm. Annars så är ju ett hett tips att få dina pjäxor fixade när du är på en skidort så att du kan ägna några dagar till att testa och trouble-shoota för att hitta den perfekta passformen. </p><p></p><p>Låt oss säga att du nu har fått tag i ett par pjäxor med passform värdig Prins Daniel men likt fan så fryser du. Misströsta ej! Det finns många andra sätt att höja elementen lite. Jag listar de jag kommer på rakt upp och ner:</p><p></p><p>Skidstrumpor - Desto mer merinoull desto bättre. Köp inte för tjocka och stoppa aldrig mer än ett lager ner i pjäxorna.</p><p>Bootgloves - Ett neoprenskal att dra utanför pjäxorna som kraftigt reducerar vindkylan, 249kr</p><p>Engångsvärmepåsar - Små påsar med något kem i som reagerar med syre och blir varm, viktigt med dessa är att lägga i dom innan pjäxan är kall. Det är lättare hålla kylan borta än att värma upp. Kostar typ 30kr för ett par.</p><p>Värmesulor - Finns från ett par olika företag, det går utmärkt att montera dessa på formgjutna sulor. De vettiga ligger mellan 2000-2500kr.</p><p>Värmesockar - Det nya heta är strumpor från Lenz med ett litet element i. Sjukt mycket smidigare och effektivare än sulorna. Ett starterkit med strumpor+batterier+laddare kostar 2500kr. Strumpor finns att köpa löst för typ 700kr.</p><p></p><p>En annan sak som man gärna glömmer är att <strong>klä sig ordentligt.</strong> Fryser du om extremiteterna så behöver du med största sannolikhet klä på dig mer på kroppen och huvudet. </p><p></p><p>Har du genomgått samtliga steg här så är det dags att sluta bruka nikotin. Brukar du inte nikotin så kan jag varmt rekommendera att börja med någon form av cirkulationsfrämjande träning typ Yoga eller dyl. </p><p></p><p>Nu kommer jag inte på något mer, komplettera gärna om ni har andra förslag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bootfitta, post: 1033570, member: 146421"] Till att börja med så vill jag bara förtydliga detta. Det är inget speciellt med just Full Tilts pjäxor som gör att dom är varmare än andra, det man ska titta efter är märket på innerskon. Där är man på jakt efter märket Intuition. De kommer som standard i pjäxor från Dalbello, Full Tilt och K2 men går även att köpa löst och montera i vilka pjäxor(i princip) som helst. Vad det gäller frusna fötter så tycker jag det är viktigt att man börjar i rätt ände på problemet. Att försöka bota förkylningen med nässpray när man egentligen behöver bromsmedicin mot HIV... Typ. Så, du verkar ju vara inne på att hitta en rymlig pjäxa för att få upp värmen. So far so good. Typ. Visst stämmer det att du fryser mindre om du har mycket luft i pjäxan men icke att förglömma är ju att om du har en stor pjäxa och fortfarande tycker om att åka skidor så brukar man spänna hårdare och hårdare för att försöka underlätta kontrollen över skidorna. Det säger ju sig självt att om du spänner ner foten(trycker ut fotvalven = ouch) och tightar till som fasen kring benet(stryper blodcirckulationen = Burr) så kommer du att frysa och antagligen få ont. Så vad gör man då? Först och främst så kan du glömma att kedjor som XXL, Stadium och Intersport existerar (om de inte ligger på en skidort). Sedan tar du med dina gamla pjuck till en seriös skidbutik. Väl där så kommer de att mäta dina fötter och konstatera om de pjäxor du har är i rätt storlek eller inte och där får du själv ta beslut om du vill lägga pengar på att fixa dom eller köpa ett annat par. Det de först kommer vilja göra är att göra en formgjuten sula. En sula som är gjuten efter din fot kommer göra att du står på hela foten vilket leder till bättre blodcirkulation, en säkrare position inuti pjäxan och många andra fördelar. [b]Hur du än väljer att göra så är det alltid värt att gjuta en sula. För 99.9% av alla skidåkare så är sulan minst lika viktig som vilka pjäxor du har.[/b] Att sedan välja en pjäxa är ju inte särskilt lätt utan att faktiskt se någons fötter, men på en seriös butik så mäter man som sagt foten, både längden och bredden och sedan så plockar säljaren fram ett par alternativ att prova. Här någonstans är det viktigt att påpeka att du är en frusen djävel och har hört bra saker om innerskor från intuition. Helst vill man ju kunna provåka pjäxorna innan man köper dom, och som jag förstått så kan man göra det på alpingaragets lilla butik i Stockholm. Annars så är ju ett hett tips att få dina pjäxor fixade när du är på en skidort så att du kan ägna några dagar till att testa och trouble-shoota för att hitta den perfekta passformen. Låt oss säga att du nu har fått tag i ett par pjäxor med passform värdig Prins Daniel men likt fan så fryser du. Misströsta ej! Det finns många andra sätt att höja elementen lite. Jag listar de jag kommer på rakt upp och ner: Skidstrumpor - Desto mer merinoull desto bättre. Köp inte för tjocka och stoppa aldrig mer än ett lager ner i pjäxorna. Bootgloves - Ett neoprenskal att dra utanför pjäxorna som kraftigt reducerar vindkylan, 249kr Engångsvärmepåsar - Små påsar med något kem i som reagerar med syre och blir varm, viktigt med dessa är att lägga i dom innan pjäxan är kall. Det är lättare hålla kylan borta än att värma upp. Kostar typ 30kr för ett par. Värmesulor - Finns från ett par olika företag, det går utmärkt att montera dessa på formgjutna sulor. De vettiga ligger mellan 2000-2500kr. Värmesockar - Det nya heta är strumpor från Lenz med ett litet element i. Sjukt mycket smidigare och effektivare än sulorna. Ett starterkit med strumpor+batterier+laddare kostar 2500kr. Strumpor finns att köpa löst för typ 700kr. En annan sak som man gärna glömmer är att [b]klä sig ordentligt.[/b] Fryser du om extremiteterna så behöver du med största sannolikhet klä på dig mer på kroppen och huvudet. Har du genomgått samtliga steg här så är det dags att sluta bruka nikotin. Brukar du inte nikotin så kan jag varmt rekommendera att börja med någon form av cirkulationsfrämjande träning typ Yoga eller dyl. Nu kommer jag inte på något mer, komplettera gärna om ni har andra förslag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Varma pjäxor kalla fötter?
Tillbaka
Topp