Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Värme i dynor på sittliftar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1053419" data-attributes="member: 77701"><p>Sorry alla andra för OT.</p><p></p><p> [USER=29415]@la_grave[/USER]. Vill minnas att vi har diskuterat detta innan, men för att räta ut eventuella frågetecken så kan jag ta det en gång till.</p><p></p><p>Jag är fullt medveten om att det är språkligt korrekt att använda "man" som pronomen för en hypotetisk person och att det då ses som könsneutralt. Men jag personligen skriver hellre "en" än "man", precis som jag hellre skriver "hen" istället för det åbäkiga "han/hon" när jag har att göra med hypotetiska personer där kön inte är relevant. Jag känner mig mer bekväm med det eftersom jag själv inte är <strong>man</strong>, och det har inte ett jäkla dugg med min politiska övertygelse att göra.</p><p></p><p>Jag hade en lärare i kulturhistoria när jag gick på gymnasiet, som bland annat förgyllde en lektionstimme med de bevingade orden <em>"alla kolonner är pelare, men alla pelare är inte kolonner"</em>. Lite så ser jag på en/man. "En" är totalt könlöst och är därför i mina ögon helt oförmöget att trampa någon på tårna (vad gäller könsidentitet – vad gäller språkveteri är det som synes här en helt annan historia), medan "man" faktiskt inte är det. Då är det väl bättre att fasa ut "man" om man inte de facto talar om en man? Lite som att jag, blond och grönögd inte har ett jävla dugg rätt att ge mig in i debatten om chokladboll vs jag-tänker-inte-skriva-det-här. Svenska är inte stendött som latin, det är ett språk i ständig utveckling.</p><p></p><p>Jag ser hen/en-förändringen som ett tecken på att språket, precis som samhället i stort, utvecklas och blir en mer tolerant plats (jag ska inte sväva in på queerteorier och personer som identifierar sig som icke-binära just nu), och om konsekvensen av detta blir att du tycker att jag skriver som en lantis så får jag väl leva med det. Det kommer nog gå alldeles utmärkt.</p><p></p><p>En ytterligare konsekvens blir att jag kommer bli ännu noggrannare med att skriva "en" och "hen". Länge leve den könsneutrala revolutionen!</p><p></p><p>Apropå dialekt – hemmavid heter det "cykla vält", inte "cykla omkull". Det tycker jag är väldigt gulligt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1053419, member: 77701"] Sorry alla andra för OT. [USER=29415]@la_grave[/USER]. Vill minnas att vi har diskuterat detta innan, men för att räta ut eventuella frågetecken så kan jag ta det en gång till. Jag är fullt medveten om att det är språkligt korrekt att använda "man" som pronomen för en hypotetisk person och att det då ses som könsneutralt. Men jag personligen skriver hellre "en" än "man", precis som jag hellre skriver "hen" istället för det åbäkiga "han/hon" när jag har att göra med hypotetiska personer där kön inte är relevant. Jag känner mig mer bekväm med det eftersom jag själv inte är [b]man[/b], och det har inte ett jäkla dugg med min politiska övertygelse att göra. Jag hade en lärare i kulturhistoria när jag gick på gymnasiet, som bland annat förgyllde en lektionstimme med de bevingade orden [i]"alla kolonner är pelare, men alla pelare är inte kolonner"[/i]. Lite så ser jag på en/man. "En" är totalt könlöst och är därför i mina ögon helt oförmöget att trampa någon på tårna (vad gäller könsidentitet – vad gäller språkveteri är det som synes här en helt annan historia), medan "man" faktiskt inte är det. Då är det väl bättre att fasa ut "man" om man inte de facto talar om en man? Lite som att jag, blond och grönögd inte har ett jävla dugg rätt att ge mig in i debatten om chokladboll vs jag-tänker-inte-skriva-det-här. Svenska är inte stendött som latin, det är ett språk i ständig utveckling. Jag ser hen/en-förändringen som ett tecken på att språket, precis som samhället i stort, utvecklas och blir en mer tolerant plats (jag ska inte sväva in på queerteorier och personer som identifierar sig som icke-binära just nu), och om konsekvensen av detta blir att du tycker att jag skriver som en lantis så får jag väl leva med det. Det kommer nog gå alldeles utmärkt. En ytterligare konsekvens blir att jag kommer bli ännu noggrannare med att skriva "en" och "hen". Länge leve den könsneutrala revolutionen! Apropå dialekt – hemmavid heter det "cykla vält", inte "cykla omkull". Det tycker jag är väldigt gulligt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Värme i dynor på sittliftar
Tillbaka
Topp