Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Varning för att linan brister i SkiStars ankarliftar!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 1280124" data-attributes="member: 26014"><p>Jag hoppas och tror att linan som monteras från fabrik har en definierad brottgräns. Den brottgränsen är troligtvis baserad på en rimlig belastning som inte ska utsätta personer för skada om bygeln fastnar eller att en åkare släpas med av någon anledning. Vid ett sådant scenario ska linan brista. Detta borde vara liftleverantörens ansvar, att montera linor enligt en viss norm. </p><p></p><p>Liftägaren måste ta ansvar för slitage och förebyggande underhåll. Det kan ju inte vara alltför komplicerat att ha en underhållsfrekvens där linor efter ett visst antal timmar byts ut. Slitaget borde kunna antas vara likvärdigt för samtliga linor i en lift. Då är det ju väldigt enkelt att ha ett program för utbyte. Kan inte ligga några större merkostnader att byta linorna strax innan en olycka istället för strax efter en olycka. Svårigheten är alltså att veta när ”strax innan en olycka” inträffar. Men det borde både liftägarens och liftleverantörens samlade erfarenhet kunna utröna.</p><p></p><p>Inom industrin jobbar man ju mycket med detta, och attityden ”olyckor händer, det får man räkna med” skulle jag säga är obefintlig på de industrier jag varit involverad i. Vilket är många. Att ha en verksamhet där anställda och gäster kan bli skadade på grund av bristande underhåll känns obegripligt. </p><p></p><p>Sedan kan olyckor ändå ske, men av det som beskrivs ovan så finns inga vettiga rutiner. Och det är inte vad man kan förvänta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 1280124, member: 26014"] Jag hoppas och tror att linan som monteras från fabrik har en definierad brottgräns. Den brottgränsen är troligtvis baserad på en rimlig belastning som inte ska utsätta personer för skada om bygeln fastnar eller att en åkare släpas med av någon anledning. Vid ett sådant scenario ska linan brista. Detta borde vara liftleverantörens ansvar, att montera linor enligt en viss norm. Liftägaren måste ta ansvar för slitage och förebyggande underhåll. Det kan ju inte vara alltför komplicerat att ha en underhållsfrekvens där linor efter ett visst antal timmar byts ut. Slitaget borde kunna antas vara likvärdigt för samtliga linor i en lift. Då är det ju väldigt enkelt att ha ett program för utbyte. Kan inte ligga några större merkostnader att byta linorna strax innan en olycka istället för strax efter en olycka. Svårigheten är alltså att veta när ”strax innan en olycka” inträffar. Men det borde både liftägarens och liftleverantörens samlade erfarenhet kunna utröna. Inom industrin jobbar man ju mycket med detta, och attityden ”olyckor händer, det får man räkna med” skulle jag säga är obefintlig på de industrier jag varit involverad i. Vilket är många. Att ha en verksamhet där anställda och gäster kan bli skadade på grund av bristande underhåll känns obegripligt. Sedan kan olyckor ändå ske, men av det som beskrivs ovan så finns inga vettiga rutiner. Och det är inte vad man kan förvänta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Varning för att linan brister i SkiStars ankarliftar!
Tillbaka
Topp