Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Varning för att linan brister i SkiStars ankarliftar!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="cagr" data-source="post: 1280153" data-attributes="member: 146558"><p>Jag håller med om att det är många förklaringar / "bortförklaringar" eller så är det bara den infon/sanningen som ges från lifttillverkare och anläggningar.</p><p></p><p>Som jag skrev tidigare är säkerhetsfrågan att den skall brista vid högre belastning lite klurig med tanke på hur dom räknat då användarna av liften, läs i kg, är helt olika samt om man är ensam i liften eller inte. Hur räknar dom i så fall på vad brottgränsen skall vara om det är en säkerhetsfråga?</p><p></p><p>Dock kvarstår faktumet hur slitna majoriteten av linorna är i släpliftar. Från en som jobbat med tampar/linor och nära tillverkare med utveckling av linor så stör det mig. Den främsta anledningen till att majoriteten av dessa incidenter sker är inte pga en lina med lagom brottgräns, pga handhavandefel av folk i liften utan främst pga låg kvalitet på linan samt att linorna används för länge innan dom byts ut. </p><p></p><p>Så klart är det en ekonomisk fråga men jag kan garantera att liftkortpriserna inte skulle öka många %. Men så länge ingen allvarlig incident sker eller att det blir en stor grej av det kommer det fortsätta. Säga vad man vill om det amerikanska rättssystemet med ansvar men då kan man inte hålla på lägga över ansvaret/skylla på andra oavsett om det är tillverkare, myndigheter osv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="cagr, post: 1280153, member: 146558"] Jag håller med om att det är många förklaringar / "bortförklaringar" eller så är det bara den infon/sanningen som ges från lifttillverkare och anläggningar. Som jag skrev tidigare är säkerhetsfrågan att den skall brista vid högre belastning lite klurig med tanke på hur dom räknat då användarna av liften, läs i kg, är helt olika samt om man är ensam i liften eller inte. Hur räknar dom i så fall på vad brottgränsen skall vara om det är en säkerhetsfråga? Dock kvarstår faktumet hur slitna majoriteten av linorna är i släpliftar. Från en som jobbat med tampar/linor och nära tillverkare med utveckling av linor så stör det mig. Den främsta anledningen till att majoriteten av dessa incidenter sker är inte pga en lina med lagom brottgräns, pga handhavandefel av folk i liften utan främst pga låg kvalitet på linan samt att linorna används för länge innan dom byts ut. Så klart är det en ekonomisk fråga men jag kan garantera att liftkortpriserna inte skulle öka många %. Men så länge ingen allvarlig incident sker eller att det blir en stor grej av det kommer det fortsätta. Säga vad man vill om det amerikanska rättssystemet med ansvar men då kan man inte hålla på lägga över ansvaret/skylla på andra oavsett om det är tillverkare, myndigheter osv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Varning för att linan brister i SkiStars ankarliftar!
Tillbaka
Topp