Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Varning för hjärnskakning!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 446077" data-attributes="member: 33485"><p>Tänk efter hur ofta huvudet får sig en smäll, inge speciellt ofta. Oftast när man vurpar så tar inte huvudet stryk pga att man böjer huvudet ifrån det som kommer ge kroppen stryk, håller upp armar för att skydda huvudet osv. Oftast slår man i huvudet när man "tomahawkar" och det händer inte allt för ofta i hård snö, krafterna blir avsevärt mindre i puder, speciellt då man hjular fram då större delen av energin går åt till att flytta kroppen i fallinjen istället för rätt ned på backen. De hångerna huvudet tar mest stryk är troligtvis i vårsnö då kroppsdelar hugger tag i snön men det är oftast bara ett tunt lager med mjuk snö ovanpå (som dessutom har högre densitet).</p><p></p><p></p><p>Har haft en omsättning på 1-2 hjälmar/säsong de senaste tr-fyra åren. Klart man inte kan följa det till punkt och pricka men jag brukar ta mig en tankeställare på hur jag slog i huvudet osv. Ta ur fodret i hjälmen och kolla om frigoliten blivit deformerad/skadad osv. Tänket med ekonomin tycker inte jag håller riktigt. Känns lite som att \"Jag vill inte köpa någon hjälm, det är ju bara dyrt\" och liknande tänk om säkerhetsutrustning över huvud taget. En hjälm som blivit skadad hjälper ungefär lika mycket som att ta två-tre mösser på sig. Jag anser att mitt liv inte går att värdera i pengar, finns säkert dem som har annorlunda tänk också, men det får stå för dem.</p><p></p><p>Dessutom har jag för länge sedan tröttnat på att glömma bort saker i samma sekund som jag tänkte dem osv... Ta er en tankeställare precis som Rydellen uppmanar er till och lär av andras misstag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 446077, member: 33485"] Tänk efter hur ofta huvudet får sig en smäll, inge speciellt ofta. Oftast när man vurpar så tar inte huvudet stryk pga att man böjer huvudet ifrån det som kommer ge kroppen stryk, håller upp armar för att skydda huvudet osv. Oftast slår man i huvudet när man "tomahawkar" och det händer inte allt för ofta i hård snö, krafterna blir avsevärt mindre i puder, speciellt då man hjular fram då större delen av energin går åt till att flytta kroppen i fallinjen istället för rätt ned på backen. De hångerna huvudet tar mest stryk är troligtvis i vårsnö då kroppsdelar hugger tag i snön men det är oftast bara ett tunt lager med mjuk snö ovanpå (som dessutom har högre densitet). Har haft en omsättning på 1-2 hjälmar/säsong de senaste tr-fyra åren. Klart man inte kan följa det till punkt och pricka men jag brukar ta mig en tankeställare på hur jag slog i huvudet osv. Ta ur fodret i hjälmen och kolla om frigoliten blivit deformerad/skadad osv. Tänket med ekonomin tycker inte jag håller riktigt. Känns lite som att \"Jag vill inte köpa någon hjälm, det är ju bara dyrt\" och liknande tänk om säkerhetsutrustning över huvud taget. En hjälm som blivit skadad hjälper ungefär lika mycket som att ta två-tre mösser på sig. Jag anser att mitt liv inte går att värdera i pengar, finns säkert dem som har annorlunda tänk också, men det får stå för dem. Dessutom har jag för länge sedan tröttnat på att glömma bort saker i samma sekund som jag tänkte dem osv... Ta er en tankeställare precis som Rydellen uppmanar er till och lär av andras misstag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Varning för hjärnskakning!
Tillbaka
Topp