Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Varning för hjärnskakning!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rydellen" data-source="post: 467458" data-attributes="member: 59533"><p>Kan rapportera läget för mig. Det va nu 5 månader sedan jag skadade mig för sista gången. </p><p></p><p>Har idag fortfarande problem med huvudvärk, yrsel och koncentrationssvårigheter. PLuggar lite lätt men det går inte bra pga besvären. Mår OK när jag sover 11-12 timmar/natt och inte gör för mycket ansträngande under dagen som dator/tv/läsning/träning osv. Varje dag är en kamp för mig och jag försöker med hela kroppen och sinnet bli bättre men kan inget annat göra än att vila så mycket jag kan så jag mår ok under tiden.</p><p></p><p>Vad det verkar om man följer forskningen som pågår verkar det som att vissa personer har större "benägenhet" att få långtidsbesvär än andra. Märker du således redan vid din första hjärnskakning att den tar längre än normalt (5-10 dagar) att läka ut och att du inte är helt normal bör du passa dig under en skälig tid framöver. INTE heller överanstränga sig närmsta tiden efter även om man känner sig bra. Det va här det löste ut för mig och inte av den direkta smällen.</p><p></p><p>Efter min första hjärnskakning låg jag i 2 veckor och efter 3 veckor var jag tillbaka och åkte. Redan här hade jag kunnat göra en skillnad om jag vetat vad jag vet nu.</p><p></p><p>Detta betyder dock INTE att bara för att du klarat dig 3ggr klarar den 4e. Hjärnskakningar fungerar så att man hela tiden bygger på och förvärrar tillståndet. Att man blir helt "läkt" stämmer alltså inte!!!! Inför nästa hjärnskakning är du känsligare och får den lättare än om du inte fått någon innan. Detta är något nästan inga vet om, men är väldigt läskigt!</p><p></p><p>Ett ben kan du bryta flera ggr men det återhämtar sig och reparerar sig till normalt i de flesta okomplicerade fallen. Hjärnan är inte likadan!</p><p></p><p>Något enligt ett uttalande från läkare han påstår också visats är att personer med långtidsbesvär ofta är sådana som är dåliga på att kalkylera risker. Här kan jag väl ställa mig in i ledet och säga att jag lite för ofta låter magkänsla och dumdrist ta över, även om jag inte är totalt tokig.</p><p></p><p>Tänk över situationen innan du åker och att du också ser över din utrustning. Vassa kanter på din parkbräda är tex ett stort NONO. Jag missade det och får således skylla mig själv lite. Va petig och tänk efter vad för risker som finns inför ett åk eller ett trick som ska utföras. </p><p></p><p>Fråga dig också vilken nivå du tycker är lagom! Det är en BLESSING att vara nöjd och inte behöva steppa upp dina skills och chanstagande för mycket. Vad fan spelar det för roll om jag sätter det nya tricket egentligen. Även om jag pushar mig för min egen skull borde jag hittat en lägre ambitionsnivå.</p><p></p><p>Jag hoppas våga åka snowboard igen, men då med en helt annan inställning. Skita i att nöta 720s i parken utan mer glidåka puder och njuta. Trodde inte jag skulle säga detta för 1 år sedan men så är det. Jag hade dödat för att få vara tillbaka där jag va innan olyckan.</p><p></p><p>Hoppas jag hjälper att motivera någon.</p><p></p><p>Emil</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rydellen, post: 467458, member: 59533"] Kan rapportera läget för mig. Det va nu 5 månader sedan jag skadade mig för sista gången. Har idag fortfarande problem med huvudvärk, yrsel och koncentrationssvårigheter. PLuggar lite lätt men det går inte bra pga besvären. Mår OK när jag sover 11-12 timmar/natt och inte gör för mycket ansträngande under dagen som dator/tv/läsning/träning osv. Varje dag är en kamp för mig och jag försöker med hela kroppen och sinnet bli bättre men kan inget annat göra än att vila så mycket jag kan så jag mår ok under tiden. Vad det verkar om man följer forskningen som pågår verkar det som att vissa personer har större "benägenhet" att få långtidsbesvär än andra. Märker du således redan vid din första hjärnskakning att den tar längre än normalt (5-10 dagar) att läka ut och att du inte är helt normal bör du passa dig under en skälig tid framöver. INTE heller överanstränga sig närmsta tiden efter även om man känner sig bra. Det va här det löste ut för mig och inte av den direkta smällen. Efter min första hjärnskakning låg jag i 2 veckor och efter 3 veckor var jag tillbaka och åkte. Redan här hade jag kunnat göra en skillnad om jag vetat vad jag vet nu. Detta betyder dock INTE att bara för att du klarat dig 3ggr klarar den 4e. Hjärnskakningar fungerar så att man hela tiden bygger på och förvärrar tillståndet. Att man blir helt "läkt" stämmer alltså inte!!!! Inför nästa hjärnskakning är du känsligare och får den lättare än om du inte fått någon innan. Detta är något nästan inga vet om, men är väldigt läskigt! Ett ben kan du bryta flera ggr men det återhämtar sig och reparerar sig till normalt i de flesta okomplicerade fallen. Hjärnan är inte likadan! Något enligt ett uttalande från läkare han påstår också visats är att personer med långtidsbesvär ofta är sådana som är dåliga på att kalkylera risker. Här kan jag väl ställa mig in i ledet och säga att jag lite för ofta låter magkänsla och dumdrist ta över, även om jag inte är totalt tokig. Tänk över situationen innan du åker och att du också ser över din utrustning. Vassa kanter på din parkbräda är tex ett stort NONO. Jag missade det och får således skylla mig själv lite. Va petig och tänk efter vad för risker som finns inför ett åk eller ett trick som ska utföras. Fråga dig också vilken nivå du tycker är lagom! Det är en BLESSING att vara nöjd och inte behöva steppa upp dina skills och chanstagande för mycket. Vad fan spelar det för roll om jag sätter det nya tricket egentligen. Även om jag pushar mig för min egen skull borde jag hittat en lägre ambitionsnivå. Jag hoppas våga åka snowboard igen, men då med en helt annan inställning. Skita i att nöta 720s i parken utan mer glidåka puder och njuta. Trodde inte jag skulle säga detta för 1 år sedan men så är det. Jag hade dödat för att få vara tillbaka där jag va innan olyckan. Hoppas jag hjälper att motivera någon. Emil [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Varning för hjärnskakning!
Tillbaka
Topp