Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Varning för hjärnskakning!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pepelito" data-source="post: 942437" data-attributes="member: 102711"><p>Ser att den här tråden är sjukt gammal men hjärnskakningar är väl alltid aktuella, så jag skriver ett par rader.</p><p></p><p>Jag har själv fått 8-9 (inte full koll) hjärnskakningar genom åren. Alla utom en är fotbollsrelaterade (huvud i marken, skalla ihop, boll i tinningen, etc) och den udda fågeln var inom snowkiting (hjälmbeklätt bakhuvud mot is med 5 cm snö på). Jag har varit hos läkaren en gång och det enda han sa var att vissa har lättare att få hjärnskakning än andra.</p><p></p><p>Mina symtom hör oftast ihop med synen. Jag brukar få tunnelseende efter smällarna och nu för tiden kan jag tycka det är riktigt jobbigt att köra bil i mörker, med alla starka billyktor överallt. Någon gång har minnet också fått sig en törn, som när jag sprang och funderade på vad folk i mitt fotbollslag hette i en kvart, innan jag kom på att jag borde byta ut mig.</p><p></p><p>Det är väldigt mycket prat om hjälm här, och den är såklart viktig att ha på huvudet i risksporter. Dock har jag hittat mycket forskning på att hjälm inte hjälper nämnvärt mot hjärnskakningar, utan främst mot skärsår och skallfrakturer. Detta beror naturligtvis på att hjärnan fortfarande för sig innanför skallbenet vid en smäll, oavsett om du har hjälm eller inte. Jag ville bara nämna detta, så att folk som läser här inte vaggas in i en falsk säkerhet och tror att de kan dra ut och köra veckan efter en hjärnskakning, bara de har hjälm på sig. Naturligtvis tycker jag att man ska ha hjälm, men man ska veta att hjärnskakning kan komma även om det är en ny hjälm som sitter bra.</p><p></p><p>Lycka till alla där ute, se till att inte skrota på huvudet!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pepelito, post: 942437, member: 102711"] Ser att den här tråden är sjukt gammal men hjärnskakningar är väl alltid aktuella, så jag skriver ett par rader. Jag har själv fått 8-9 (inte full koll) hjärnskakningar genom åren. Alla utom en är fotbollsrelaterade (huvud i marken, skalla ihop, boll i tinningen, etc) och den udda fågeln var inom snowkiting (hjälmbeklätt bakhuvud mot is med 5 cm snö på). Jag har varit hos läkaren en gång och det enda han sa var att vissa har lättare att få hjärnskakning än andra. Mina symtom hör oftast ihop med synen. Jag brukar få tunnelseende efter smällarna och nu för tiden kan jag tycka det är riktigt jobbigt att köra bil i mörker, med alla starka billyktor överallt. Någon gång har minnet också fått sig en törn, som när jag sprang och funderade på vad folk i mitt fotbollslag hette i en kvart, innan jag kom på att jag borde byta ut mig. Det är väldigt mycket prat om hjälm här, och den är såklart viktig att ha på huvudet i risksporter. Dock har jag hittat mycket forskning på att hjälm inte hjälper nämnvärt mot hjärnskakningar, utan främst mot skärsår och skallfrakturer. Detta beror naturligtvis på att hjärnan fortfarande för sig innanför skallbenet vid en smäll, oavsett om du har hjälm eller inte. Jag ville bara nämna detta, så att folk som läser här inte vaggas in i en falsk säkerhet och tror att de kan dra ut och köra veckan efter en hjärnskakning, bara de har hjälm på sig. Naturligtvis tycker jag att man ska ha hjälm, men man ska veta att hjärnskakning kan komma även om det är en ny hjälm som sitter bra. Lycka till alla där ute, se till att inte skrota på huvudet! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Varning för hjärnskakning!
Tillbaka
Topp