Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varning För Marker Kingpin
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Globetrottern" data-source="post: 1144519" data-attributes="member: 147382"><p>Jag har följt inläggen här på Freeride.se angående Marker King Pin. I veckan fick vi 30 cm nysnö och jag åkte offpist med bekanta I Engelberg. Jag bröt benet för första gången i mitt liv på ett sätt jag knappast trodde var möjligt.</p><p>I en sväng lyckades jag komprimera skidan i en vindpinad mindre svacka offpist till den grad att förspänningen i Marker King pin bindningen låste sig totalt då förspänningen tänjdes ut till max så att skidan låstes fast på foten. Rotationskraften i svängen samtidigt som skidan var komprimerad (böjd som en banan) medförde att Bak bindningen inte löste ut (tå bindningen sitter fix). Följden blev rotations krafterna och den låsta skidan på foten (förspänningen-den lilla som finns) gjorde att hela bakbindningen slets av från fästet på skidan istället för att lösa ut. Jag bröt såklart fotleden och nu har jag förstört hela skidsäsongen inklusive att 6 månader rehab väntar. DIN inställningar och hela paketet var noga dubbelt kontrollerat. </p><p>Jag har snackat runt med de mest erkända skidsoparna i Sverige och utan att namnge någon menar dem att problemen med utrymmet till förspänningen i hälen på King Pin är tämligen begränsad och därför sker detta. Detta är lika välbekant i Tyskland som i Sverige bland skidhandlarna. En kille i en Butik jag snackade med hade personligen kört av två bakbindningar samtidigt av exakt samma orsak. Han körde ner skidorna i en svacka precis som jag och komprimerade skidorna med följden att båda bakbindningarna slets av från sina fästen. Lyckligtvis hade han ingen rotation eftersom han körde spikrakt genom snösvackan när det hände. Därefter har han personligen lagt ner Marker King pin eftersom han menar att marginalen i förspänningen är alltför begränsad. Självfallet är han och jag väl införstådda med att detta är en Freeride bindning, men dessvärre var det offpist detta hände honom också där jämna mjuka salsgolv inte alltid är verklighet. Killen i skidshopen föredrar därför att sälja Salomon Shift eftersom denna bindning har en väl till tagen förspänning, dvs samma kapacitet i förspänningen som en vanlig alpin bindning. Han menar att tendensen är tydlig, Salomon shift har tagit marknaden av den här anledningen den här säsongen även om den väger mer. Jag är igång och skriver ihop ett brev till Marker och jag är såklart mycket tacksam om tips vilka institut eller myndigheter som bör informeras om det som sprids mun till mun mellan skidåkare och sporthandlare. Det är knappast acceptabelt att vi skidåkare ska agera testkaniner! Jag bor permanent i Schweiz, Jag kommer anmäla detta till myndigheterna här samt Österrike och Tyskland. Dessvärre har jag fler exempel av samma sort. Jag åkte med en bekant som har samma King Pin bindning för 14 dagar sedan. För att göra en lång historia kort så liknar storyn med hans två avbrutna smalben (och operation) en och samma bottennotering att hans King pin ej löste ut pga kompinerad skida kombinerad med rotation</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Globetrottern, post: 1144519, member: 147382"] Jag har följt inläggen här på Freeride.se angående Marker King Pin. I veckan fick vi 30 cm nysnö och jag åkte offpist med bekanta I Engelberg. Jag bröt benet för första gången i mitt liv på ett sätt jag knappast trodde var möjligt. I en sväng lyckades jag komprimera skidan i en vindpinad mindre svacka offpist till den grad att förspänningen i Marker King pin bindningen låste sig totalt då förspänningen tänjdes ut till max så att skidan låstes fast på foten. Rotationskraften i svängen samtidigt som skidan var komprimerad (böjd som en banan) medförde att Bak bindningen inte löste ut (tå bindningen sitter fix). Följden blev rotations krafterna och den låsta skidan på foten (förspänningen-den lilla som finns) gjorde att hela bakbindningen slets av från fästet på skidan istället för att lösa ut. Jag bröt såklart fotleden och nu har jag förstört hela skidsäsongen inklusive att 6 månader rehab väntar. DIN inställningar och hela paketet var noga dubbelt kontrollerat. Jag har snackat runt med de mest erkända skidsoparna i Sverige och utan att namnge någon menar dem att problemen med utrymmet till förspänningen i hälen på King Pin är tämligen begränsad och därför sker detta. Detta är lika välbekant i Tyskland som i Sverige bland skidhandlarna. En kille i en Butik jag snackade med hade personligen kört av två bakbindningar samtidigt av exakt samma orsak. Han körde ner skidorna i en svacka precis som jag och komprimerade skidorna med följden att båda bakbindningarna slets av från sina fästen. Lyckligtvis hade han ingen rotation eftersom han körde spikrakt genom snösvackan när det hände. Därefter har han personligen lagt ner Marker King pin eftersom han menar att marginalen i förspänningen är alltför begränsad. Självfallet är han och jag väl införstådda med att detta är en Freeride bindning, men dessvärre var det offpist detta hände honom också där jämna mjuka salsgolv inte alltid är verklighet. Killen i skidshopen föredrar därför att sälja Salomon Shift eftersom denna bindning har en väl till tagen förspänning, dvs samma kapacitet i förspänningen som en vanlig alpin bindning. Han menar att tendensen är tydlig, Salomon shift har tagit marknaden av den här anledningen den här säsongen även om den väger mer. Jag är igång och skriver ihop ett brev till Marker och jag är såklart mycket tacksam om tips vilka institut eller myndigheter som bör informeras om det som sprids mun till mun mellan skidåkare och sporthandlare. Det är knappast acceptabelt att vi skidåkare ska agera testkaniner! Jag bor permanent i Schweiz, Jag kommer anmäla detta till myndigheterna här samt Österrike och Tyskland. Dessvärre har jag fler exempel av samma sort. Jag åkte med en bekant som har samma King Pin bindning för 14 dagar sedan. För att göra en lång historia kort så liknar storyn med hans två avbrutna smalben (och operation) en och samma bottennotering att hans King pin ej löste ut pga kompinerad skida kombinerad med rotation [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varning För Marker Kingpin
Tillbaka
Topp