Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varning För Marker Kingpin
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1144613" data-attributes="member: 12152"><p>Det är nog inte bara brist på utrymme i förspänningsrörelsen som orsakade benbrottet, utan även det faktum att det är en techbindning, Kingpin eller ej. I vissa typer av rotationsfall är risken för benbrott och knäskador större om utlösningen sker i hälen jämfört med en bindning som löser ut i tådelen. Utlösningen har betydligt större problemområden i olika rotationscentrum i en tech än i en alpinbindning. Med tech finns det tydliga "deadspots" där hävstången blir väldigt kort och därmed blir belastningen på ben och knän orimligt hög vid vissa falltyper. Jag har aldrig brutit något ben i benen i skidåkning (endast revben), men jag var ytterst nära fraktur och fick den värsta fotledsstukningen jag någonsin upplevt i ett fall i december i år. Orsaken var helt och hållet att jag åkte på en tech-bindning i ett par åk. För det första orsakades fallet av ett helt omotiverat tjuvsläpp på den vänstra skidan mitt i en sväng. Jag lyckades inte parera bland pucklar med en skida utan fick ett vridfall framåt och då löste skidan inte ut i tid. En rejäl vridning och belastning av underbenet plus stukning av fotleden och två brutna revben blev resultatet som sagt, men närmare fraktur har jag aldrig varit. </p><p></p><p>Hade jag haft min vanliga alpinbindning hade för det första fallet aldrig hänt överhuvudtaget eftersom tjuvsläppet inte hade inträffat. Och hade jag ändå ramlat hade jag inte blivit skadad i benet eftersom tådelen hade löst ut långt tidigare. Det var ett fall där jag verkligen blev förvånad över att bli skadad. Ok att två revben gick, men det var inte ett fall som jag uppfattar som en skaderisk för ben och knän. MEN med tech är vissa typer av fall högrisk och det här var exakt ett sådant. När man åker tech tar man en högre risk helt enkelt och det visste jag redan innan smällen. Är man inte medveten om det får man hålla sig till vanliga bindningar. Tech är bra till mycket, men full säkerhet får man inte. Tilläggas bör att risken för att dra av ett korsband vid ett vridfall bakåt med största sannolikhet är MINDRE med tech, eftersom häldelen då i vissa andra sammanhang än de nämnda ovan löser ut lättare än en alpinbindning. Det blir helt enkelt helt andra förutsättningar om man flyttar sidoutlösningen från häl till tå. Fall som man är van att klara utan problem leder till skador samtidigt som man klarar fall som normalt sett är i princip skadegaranti utan en skråma. </p><p></p><p>Med andra ord i ditt fall är det inte säkert att du hade klarat dig, även om häldelen inte hade maxat ut. Vridfall är luriga med tech.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1144613, member: 12152"] Det är nog inte bara brist på utrymme i förspänningsrörelsen som orsakade benbrottet, utan även det faktum att det är en techbindning, Kingpin eller ej. I vissa typer av rotationsfall är risken för benbrott och knäskador större om utlösningen sker i hälen jämfört med en bindning som löser ut i tådelen. Utlösningen har betydligt större problemområden i olika rotationscentrum i en tech än i en alpinbindning. Med tech finns det tydliga "deadspots" där hävstången blir väldigt kort och därmed blir belastningen på ben och knän orimligt hög vid vissa falltyper. Jag har aldrig brutit något ben i benen i skidåkning (endast revben), men jag var ytterst nära fraktur och fick den värsta fotledsstukningen jag någonsin upplevt i ett fall i december i år. Orsaken var helt och hållet att jag åkte på en tech-bindning i ett par åk. För det första orsakades fallet av ett helt omotiverat tjuvsläpp på den vänstra skidan mitt i en sväng. Jag lyckades inte parera bland pucklar med en skida utan fick ett vridfall framåt och då löste skidan inte ut i tid. En rejäl vridning och belastning av underbenet plus stukning av fotleden och två brutna revben blev resultatet som sagt, men närmare fraktur har jag aldrig varit. Hade jag haft min vanliga alpinbindning hade för det första fallet aldrig hänt överhuvudtaget eftersom tjuvsläppet inte hade inträffat. Och hade jag ändå ramlat hade jag inte blivit skadad i benet eftersom tådelen hade löst ut långt tidigare. Det var ett fall där jag verkligen blev förvånad över att bli skadad. Ok att två revben gick, men det var inte ett fall som jag uppfattar som en skaderisk för ben och knän. MEN med tech är vissa typer av fall högrisk och det här var exakt ett sådant. När man åker tech tar man en högre risk helt enkelt och det visste jag redan innan smällen. Är man inte medveten om det får man hålla sig till vanliga bindningar. Tech är bra till mycket, men full säkerhet får man inte. Tilläggas bör att risken för att dra av ett korsband vid ett vridfall bakåt med största sannolikhet är MINDRE med tech, eftersom häldelen då i vissa andra sammanhang än de nämnda ovan löser ut lättare än en alpinbindning. Det blir helt enkelt helt andra förutsättningar om man flyttar sidoutlösningen från häl till tå. Fall som man är van att klara utan problem leder till skador samtidigt som man klarar fall som normalt sett är i princip skadegaranti utan en skråma. Med andra ord i ditt fall är det inte säkert att du hade klarat dig, även om häldelen inte hade maxat ut. Vridfall är luriga med tech. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varning För Marker Kingpin
Tillbaka
Topp