Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varning För Marker Kingpin
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Globetrottern" data-source="post: 1144633" data-attributes="member: 147382"><p>Svar Kurono angående mitt Benbrott på grund av Marker King pin som aldrig löste ut: På frågan vad jag hade för pjäxor? Storlek? Vikt och längd?</p><p>Svar: Jag har ett par Dalbello Lupo T1, flex 120, 327 mm lång sula, bindning Inställd på Din 9.. (vikt 80 kg med kläder)jag började på 8,5 men då lossnade skidan helt ad hoc 3 gånger när jag körde ner för Laub i 40 cm nysnö ( Laub - ca 1100 fallhöjdmetrar- Engelberg).</p><p>På Frågan: Hur var fallet? När olyckan hände körde jag i 30 cm orörd nysnö och svängde uppe på en mindre kam, innerskidan fastnade i en mindre svacka där skidan körde fast helt. Jag antar att man kan likna det vid den gamla goda tiden när man körde pucklar en hel del då du kör skidan brant in i en puckel precis innan du avser att lägga svängen, skidan fastnade Mao helt i den till synes lilla svackan. I de här falllen har det i min värld varit praxis att alpin bindning lyckats lösa ut i 45 år utan några fel men nu fastnade skidan i kompression medan jag exakt i samma stund satte igång rotationen i en sväng och försökte svänga uppe på kammen i medelmåttig styrfart typ 20-30 km. Det fanns inga tecken på att tåspaken hoppat upp och jag har definitivt inte kört med framspaken i Walkmode. Skidan och den avslitna bakbindingen låg långt ifrån varandra efter fallet. Studera gärna fotot på den avslitna bakbindningen och kom ihåg att rotationskrafen i svängen var tveklöst med belastning på plös och fotblad, Mao ingen bakåtrotation i svängen när skidan fastnar. Min Skadebild stärker detta scenario. Jag kollade mina knän i dag på magnetröntgen och knäna och korsbanden är hela. Korsbandsskador sker med Bakåtrotation, vittnen menar att jag hade solklart korrekt belastning av skidorna och jag är tacksam att mina pjäxor sitter slimmade pga riktigt bra bootfitting, detta i kombo med flex på 120 på pjäxan samt att jag nog vågar skryta om att jag är tämligen vältränade med 3 månader skidåkning i benen. Summan av detta är att trycket har landat på bakbindningen som låst sig i den vinkeln som jag hundratals gånger upplevt att en vanlig alpinbindning klarat av detta rotationsmoment och utlöst. </p><p>Att Bakbindningen låser sig är ett King Pin Problem som Vidimeras när jag pratade med två Sveriges mest erkända och namnkunniga skidhandlare som menar att King Pins bakbinding låser sig och slits av vid kompression. Den killen jag snackade med hade personen i fråga vid kompression (utan rotation) av skidan slitet av båda bak bindningarna. Han menar att problemet på King Pin är välkänt även nere i Tyskland. Han menar att Marker kommer ge mig en garanti bindning och lossas att det regnar och han har hört att Marker kommer ta bort King Pin från Marknaden eftersom Salomon Shift numera är marknads ledande på grund av att dem har hela konceptet med Tec lösning uppför samt fungerande förspänning och Dinskala som en vanlig alpinbindning utför. Skidhandlaren jag snackade minns knappt när han sålde en King pin senast och bryr jag mig inte det minsta, oavsett så går jag nu och inhandlar Salomon Shift, inget snack. King Pin löser inte ut när den ska, det är min erfarenhet efter 45 år uppe på berget.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Globetrottern, post: 1144633, member: 147382"] Svar Kurono angående mitt Benbrott på grund av Marker King pin som aldrig löste ut: På frågan vad jag hade för pjäxor? Storlek? Vikt och längd? Svar: Jag har ett par Dalbello Lupo T1, flex 120, 327 mm lång sula, bindning Inställd på Din 9.. (vikt 80 kg med kläder)jag började på 8,5 men då lossnade skidan helt ad hoc 3 gånger när jag körde ner för Laub i 40 cm nysnö ( Laub - ca 1100 fallhöjdmetrar- Engelberg). På Frågan: Hur var fallet? När olyckan hände körde jag i 30 cm orörd nysnö och svängde uppe på en mindre kam, innerskidan fastnade i en mindre svacka där skidan körde fast helt. Jag antar att man kan likna det vid den gamla goda tiden när man körde pucklar en hel del då du kör skidan brant in i en puckel precis innan du avser att lägga svängen, skidan fastnade Mao helt i den till synes lilla svackan. I de här falllen har det i min värld varit praxis att alpin bindning lyckats lösa ut i 45 år utan några fel men nu fastnade skidan i kompression medan jag exakt i samma stund satte igång rotationen i en sväng och försökte svänga uppe på kammen i medelmåttig styrfart typ 20-30 km. Det fanns inga tecken på att tåspaken hoppat upp och jag har definitivt inte kört med framspaken i Walkmode. Skidan och den avslitna bakbindingen låg långt ifrån varandra efter fallet. Studera gärna fotot på den avslitna bakbindningen och kom ihåg att rotationskrafen i svängen var tveklöst med belastning på plös och fotblad, Mao ingen bakåtrotation i svängen när skidan fastnar. Min Skadebild stärker detta scenario. Jag kollade mina knän i dag på magnetröntgen och knäna och korsbanden är hela. Korsbandsskador sker med Bakåtrotation, vittnen menar att jag hade solklart korrekt belastning av skidorna och jag är tacksam att mina pjäxor sitter slimmade pga riktigt bra bootfitting, detta i kombo med flex på 120 på pjäxan samt att jag nog vågar skryta om att jag är tämligen vältränade med 3 månader skidåkning i benen. Summan av detta är att trycket har landat på bakbindningen som låst sig i den vinkeln som jag hundratals gånger upplevt att en vanlig alpinbindning klarat av detta rotationsmoment och utlöst. Att Bakbindningen låser sig är ett King Pin Problem som Vidimeras när jag pratade med två Sveriges mest erkända och namnkunniga skidhandlare som menar att King Pins bakbinding låser sig och slits av vid kompression. Den killen jag snackade med hade personen i fråga vid kompression (utan rotation) av skidan slitet av båda bak bindningarna. Han menar att problemet på King Pin är välkänt även nere i Tyskland. Han menar att Marker kommer ge mig en garanti bindning och lossas att det regnar och han har hört att Marker kommer ta bort King Pin från Marknaden eftersom Salomon Shift numera är marknads ledande på grund av att dem har hela konceptet med Tec lösning uppför samt fungerande förspänning och Dinskala som en vanlig alpinbindning utför. Skidhandlaren jag snackade minns knappt när han sålde en King pin senast och bryr jag mig inte det minsta, oavsett så går jag nu och inhandlar Salomon Shift, inget snack. King Pin löser inte ut när den ska, det är min erfarenhet efter 45 år uppe på berget. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Varning För Marker Kingpin
Tillbaka
Topp