Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
VARNING! Skistar blåser er i påsk
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1319494" data-attributes="member: 144594"><p>Varför det? Även om där oftast finns både natursnö och sol... Men en vinterbild från kajen i Narvik är inte relevant för Åres pister, vars dalstation ändå bara ligger 400 meter högre. Poängen är ju precis att de flesta pisterna i t.ex. Dolomiterna (och många byar) ligger högre än Åreskutans topp.</p><p></p><p></p><p></p><p>Visst blir det kallare högre upp överallt. Men dynamiken mellan sol, nederbörd, höjd över havet och årstider mm är annorlunda i alperna jämfört med fjällen. Och jag tror att höjden gör det lättare att hålla pisterna i bättre skick i alperna en bit in på våren - trots solen så fryser det ihop igen på natten. Men när det vänder så vänder det mycket snabbt.</p><p></p><p>Delvis tror jag iofs vi är inne på samma linje. Man får ta vädret som det är.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1319494, member: 144594"] Varför det? Även om där oftast finns både natursnö och sol... Men en vinterbild från kajen i Narvik är inte relevant för Åres pister, vars dalstation ändå bara ligger 400 meter högre. Poängen är ju precis att de flesta pisterna i t.ex. Dolomiterna (och många byar) ligger högre än Åreskutans topp. Visst blir det kallare högre upp överallt. Men dynamiken mellan sol, nederbörd, höjd över havet och årstider mm är annorlunda i alperna jämfört med fjällen. Och jag tror att höjden gör det lättare att hålla pisterna i bättre skick i alperna en bit in på våren - trots solen så fryser det ihop igen på natten. Men när det vänder så vänder det mycket snabbt. Delvis tror jag iofs vi är inne på samma linje. Man får ta vädret som det är. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
VARNING! Skistar blåser er i påsk
Tillbaka
Topp