Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
VARNING! Skistar blåser er i påsk
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1319628" data-attributes="member: 163608"><p>Var runt lite i nordvästra Dalarna och Även lite på norska sidan igår. </p><p></p><p>Gördalen!!! T ex Såg riktigt nice ut. Med flera nordsidor och raviner som hade kvar några veckor gammal snö. Visserligen med anmarsch. Cristiam t ex kan nog mer om vad som är åkbart. </p><p></p><p>Skistar!! Piss och helvete att de inte ger rabatter, buketter och kindpussar till de tappra människor som åker dit under rådande omständigheter. Ett skitbolag som sabbar mer än de möjliggör?? Eller? Ja vad vet jag. En enkel reflektion är att de bygger sönder varenda ort de belägrar. En grundtanke är då att det skistar lyckas göra. Alltså att få fjällen att kännas som canarieholmarna med en bild av en lycklig familj i snö istället för 27 gradigt vatten. (Ja nu när jag skriver det, vad faan är deras syfte?) att locka hit folk som egentligen inte vill vara här? Hmm svårt att lyckas sälja in en fjällvecka, en 40-50 tusen kronors investering för en familj som egentligen inte är särskilt outdoorsy. Men skistar kämpar på. Fjällen är kul och enkel. Alla har kul i fjällen. Bowling bio o s v. Vädret sviker aldrig i skistar värld. Det är ju en produkt som levereras som vi pratar om. Även om produkten allt som oftast är en polerad bajskorv så får folk det de vill ha. Det är iallafall skistars bild av sin egen uppgift. Jesus gjorde vin av vatten och skistar ehhh ja ni fattar.</p><p></p><p>Men på riktigt! I det här forumet där funslopes. Valleland och annat nipponpippon är högst sekundärt, irrelevant och mest i vägen. Varför måste allt byggas sönder och försöka vara något det inte är? Varför är diskursen att vi är beroende av de här girigbukarna? Är vi verkligen det? Vi som inte behöver ha 500 liftar på tvären. Nya ”pister” flacka som en ikeaparkering.</p><p></p><p>Hur beroende är vi som gillar att ha kul på snö av det nödvändigt onda? </p><p>Av skistar t ex? </p><p></p><p>Hur beroende är vi egentligen av att barnfamiljer som egentligen mest är intresserade av någon form av all inclusive upplevelse med bowling, bad och perfekta instagramflöden där det ser ut som att de är lyckliga och världsvana i en miljö de egentligen inte behärskar. Att de är nöjda och glada med sin bild av vad ”fjällen” är, oavsett väder och förutsättningar. Vad ska vi kalla det där för? Turister? Eller som min dotter säger ”terrorister”? Lite hårt kanske. Men är det bara fler och fler bäddar som gör det möjligt för oss att åka skidor/ bräda?</p><p></p><p>Kan man vara banal och säga att det är en elefant i rummet? Vi som inte kan leva utan snö är naturligtvis livrädda för att jorden blir varmare, att trädgränsen kryper högre, att vintrar har mer regn än snö. Vi vet Att fjällen är något mer långsiktigt än en inbokad vecka (helst med sol och metervis med gnistrande vit snö). Och vi vet att fjällen försvinner lite lite mer varje gång ett av de här jättebolagen smackar upp en ny lift och bygger hus ta mig faan överallt. Men vi blundar och gillar läget. </p><p></p><p>Är vi som älskar snö verkligen beroende av massturism? Skulle alla liftar stå stilla om inte familjen Svensson fick sin all inclusive upplevelse? Blir jorden ett bättre ställe att bo på om skistar slår rekord i år igen?</p><p></p><p>Ja jag vill inte påstå att jag är någon form av geni på området. Men allvarligt. Är svenska fjällen verkligen något för varenda människa i landet? Och grannland? Och nu snart britter också?</p><p></p><p>Liftar har skötts av eldsjälar och kommuner i hundra år. Vi som älskar fjällen som den är har alltid funnits utan att tänka att det är en produkt. </p><p></p><p>Visst är det kanon att de kör snökanoner osv. Och visst gillar vi roliga parker. Men är massturismen verkligen en förutsättning? </p><p></p><p>Det verkar inte finnas någon som helst form av tipping point där resenärerna fattar att de lika gärna kunde ha åkt till en betongförort! Föräldrar som springer runt i långkallingar och dricker Jäger till frukost. Ungar som käkar socker och hellre kollar skärm än snövidd. Trängs och klagar samtidigt som de gladeligen betalar nästa shotsbricka med klarna appen. Serverad av någon säsongare från Bromölla som knappt märker om de är i fjällen eller på Böda.</p><p></p><p>Men. Vad vet jag???</p><p></p><p>Pissvinter iallafall. Det borde svida i plånböckerna för bolagen. Men det blir nog rekordvinst ändå på något sätt!!!</p><p></p><p>Gnäll gnäll gnäll…</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1319628, member: 163608"] Var runt lite i nordvästra Dalarna och Även lite på norska sidan igår. Gördalen!!! T ex Såg riktigt nice ut. Med flera nordsidor och raviner som hade kvar några veckor gammal snö. Visserligen med anmarsch. Cristiam t ex kan nog mer om vad som är åkbart. Skistar!! Piss och helvete att de inte ger rabatter, buketter och kindpussar till de tappra människor som åker dit under rådande omständigheter. Ett skitbolag som sabbar mer än de möjliggör?? Eller? Ja vad vet jag. En enkel reflektion är att de bygger sönder varenda ort de belägrar. En grundtanke är då att det skistar lyckas göra. Alltså att få fjällen att kännas som canarieholmarna med en bild av en lycklig familj i snö istället för 27 gradigt vatten. (Ja nu när jag skriver det, vad faan är deras syfte?) att locka hit folk som egentligen inte vill vara här? Hmm svårt att lyckas sälja in en fjällvecka, en 40-50 tusen kronors investering för en familj som egentligen inte är särskilt outdoorsy. Men skistar kämpar på. Fjällen är kul och enkel. Alla har kul i fjällen. Bowling bio o s v. Vädret sviker aldrig i skistar värld. Det är ju en produkt som levereras som vi pratar om. Även om produkten allt som oftast är en polerad bajskorv så får folk det de vill ha. Det är iallafall skistars bild av sin egen uppgift. Jesus gjorde vin av vatten och skistar ehhh ja ni fattar. Men på riktigt! I det här forumet där funslopes. Valleland och annat nipponpippon är högst sekundärt, irrelevant och mest i vägen. Varför måste allt byggas sönder och försöka vara något det inte är? Varför är diskursen att vi är beroende av de här girigbukarna? Är vi verkligen det? Vi som inte behöver ha 500 liftar på tvären. Nya ”pister” flacka som en ikeaparkering. Hur beroende är vi som gillar att ha kul på snö av det nödvändigt onda? Av skistar t ex? Hur beroende är vi egentligen av att barnfamiljer som egentligen mest är intresserade av någon form av all inclusive upplevelse med bowling, bad och perfekta instagramflöden där det ser ut som att de är lyckliga och världsvana i en miljö de egentligen inte behärskar. Att de är nöjda och glada med sin bild av vad ”fjällen” är, oavsett väder och förutsättningar. Vad ska vi kalla det där för? Turister? Eller som min dotter säger ”terrorister”? Lite hårt kanske. Men är det bara fler och fler bäddar som gör det möjligt för oss att åka skidor/ bräda? Kan man vara banal och säga att det är en elefant i rummet? Vi som inte kan leva utan snö är naturligtvis livrädda för att jorden blir varmare, att trädgränsen kryper högre, att vintrar har mer regn än snö. Vi vet Att fjällen är något mer långsiktigt än en inbokad vecka (helst med sol och metervis med gnistrande vit snö). Och vi vet att fjällen försvinner lite lite mer varje gång ett av de här jättebolagen smackar upp en ny lift och bygger hus ta mig faan överallt. Men vi blundar och gillar läget. Är vi som älskar snö verkligen beroende av massturism? Skulle alla liftar stå stilla om inte familjen Svensson fick sin all inclusive upplevelse? Blir jorden ett bättre ställe att bo på om skistar slår rekord i år igen? Ja jag vill inte påstå att jag är någon form av geni på området. Men allvarligt. Är svenska fjällen verkligen något för varenda människa i landet? Och grannland? Och nu snart britter också? Liftar har skötts av eldsjälar och kommuner i hundra år. Vi som älskar fjällen som den är har alltid funnits utan att tänka att det är en produkt. Visst är det kanon att de kör snökanoner osv. Och visst gillar vi roliga parker. Men är massturismen verkligen en förutsättning? Det verkar inte finnas någon som helst form av tipping point där resenärerna fattar att de lika gärna kunde ha åkt till en betongförort! Föräldrar som springer runt i långkallingar och dricker Jäger till frukost. Ungar som käkar socker och hellre kollar skärm än snövidd. Trängs och klagar samtidigt som de gladeligen betalar nästa shotsbricka med klarna appen. Serverad av någon säsongare från Bromölla som knappt märker om de är i fjällen eller på Böda. Men. Vad vet jag??? Pissvinter iallafall. Det borde svida i plånböckerna för bolagen. Men det blir nog rekordvinst ändå på något sätt!!! Gnäll gnäll gnäll… [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
VARNING! Skistar blåser er i påsk
Tillbaka
Topp