Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Värt att köpa en äldre bräda?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 1313807" data-attributes="member: 28391"><p>Jag skriver egentligen detta bara för att ge lite perspektiv på Sebbes åsikter. Hur man uppfattar brädor och deras egenskaper beror på så många faktorer att jag tycker att det är oerhört svårt med uttryck som till exempel "hybridrockervansinnet". </p><p></p><p>Under de senaste 15 åren har jag i princip åkt på alla olika hybridrockervarianter som funnits. Brädor från Gnu, Lib-Tech, Smokin, Rome, Never Summer och Furberg. De flesta har varit jättebra för min smak oavsett hur brädan varit "böjd". Det är så många andra saker med en bräda som påverkar dess egenskaper och jag tror inte att varianten av rocker/camber spelar större roll än till exempel styvhet, bredd eller skärningsradie. Hursomhelst har mina absoluta favoritbrädor alla haft någon slags kombination av rocker och camber.</p><p></p><p>Att hävda att det generellt skulle vara "väsentlig skillnad" på en bräda från 2025 jämfört med 2020 känns i mina ögon också väldigt svepande. Det KAN självklart vara väsentlig skillnad på en ny bräda jämfört med en som är 5 år men det behöver inte alls vara det. Många märken har modeller som hänger med från år till år och jag tror inte att en Burton Custom eller en Lib Skate Banana eller en Gnu Riders Choice från 2025 respektive 2020 uppvisar några skillnader som är direkt avgörande.</p><p></p><p>Jag är ju gammal och har definitivt en nostalgisk ådra för vissa gamla brädor men vill ju såklart åka på brädor som är bra. I det sammanhanget måste jag nämna min Lib Emma Peel 160w från 2000 med capkonstruktion och "single radius sidecut" som står sig otroligt bra när det gäller åkegenskaper jämfört med en ny bräda. Jag har alltid med den som referens när jag testar nya brädor och fortfarande är den lika bra eller bättre än de allra flesta nya brädor jag åkt på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 1313807, member: 28391"] Jag skriver egentligen detta bara för att ge lite perspektiv på Sebbes åsikter. Hur man uppfattar brädor och deras egenskaper beror på så många faktorer att jag tycker att det är oerhört svårt med uttryck som till exempel "hybridrockervansinnet". Under de senaste 15 åren har jag i princip åkt på alla olika hybridrockervarianter som funnits. Brädor från Gnu, Lib-Tech, Smokin, Rome, Never Summer och Furberg. De flesta har varit jättebra för min smak oavsett hur brädan varit "böjd". Det är så många andra saker med en bräda som påverkar dess egenskaper och jag tror inte att varianten av rocker/camber spelar större roll än till exempel styvhet, bredd eller skärningsradie. Hursomhelst har mina absoluta favoritbrädor alla haft någon slags kombination av rocker och camber. Att hävda att det generellt skulle vara "väsentlig skillnad" på en bräda från 2025 jämfört med 2020 känns i mina ögon också väldigt svepande. Det KAN självklart vara väsentlig skillnad på en ny bräda jämfört med en som är 5 år men det behöver inte alls vara det. Många märken har modeller som hänger med från år till år och jag tror inte att en Burton Custom eller en Lib Skate Banana eller en Gnu Riders Choice från 2025 respektive 2020 uppvisar några skillnader som är direkt avgörande. Jag är ju gammal och har definitivt en nostalgisk ådra för vissa gamla brädor men vill ju såklart åka på brädor som är bra. I det sammanhanget måste jag nämna min Lib Emma Peel 160w från 2000 med capkonstruktion och "single radius sidecut" som står sig otroligt bra när det gäller åkegenskaper jämfört med en ny bräda. Jag har alltid med den som referens när jag testar nya brädor och fortfarande är den lika bra eller bättre än de allra flesta nya brädor jag åkt på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Värt att köpa en äldre bräda?
Tillbaka
Topp