Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Värt att köpa en äldre bräda?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sebmacahan" data-source="post: 1320561" data-attributes="member: 189640"><p>Intressant det där med prioriteringsordning.</p><p>Jag håller verkligen inte med om att boots är ”sååååå viktiga”. Det är ofta nåt som styva-boots-gänget hävdar. Det här är ur mitt perspektiv och absolut ingen sanning för alla. Jag väger runt 70kg och är ca 170cm lång så det färgar tydligt mina preferenser.</p><p></p><p>En skitbräda kommer vara skit under fötterna även om bindningen och bootsen är gjorda av guld. Såklart att om man har världens sämsta boots som någonsin tillverkats så kommer det vara en värdelös upplevelse att ha boots på fötterna. Så dåliga boots har jag personligen aldrig haft på fötterna och det borde ingen ha.</p><p>Nyckeln är generellt att köpa utrustning som är ”good enough”</p><p></p><p>Ju styvare bräda/setup desto mer krävs av dig som åkare för att få brädan att göra det du vill och det kräver ofta styvare boots och eller bindningar. Det gör att om man har styva boots som sitter dåligt så kommer man få ont. För krafterna som krävs för att manövrera åbäket blir större.</p><p> </p><p>Mjuk bräda, mjuka bindningar och mjuka boots är motsatsen. Det är mindre avgörande hur ”bra” bootsen är eftersom krafterna blir mindre. Men det är ju inte optimalt när man åker i mach 1. Men hur många av oss gör ens det?</p><p></p><p>Ja, det är klart att allt spelar roll. Men jag väljer definitivt bra bräda över bra boots. Med det sagt har jag just nu tre olika par boots och hade 5 olika i början av säsongen. Lol.</p><p></p><p>Har åkt åtminstone 6 olika brädor bara i år som jag inte stod ut med och bara tog max 2 åk. Men det här är en väldigt personlig preferens. Tror jag har 10 brädor just nu där alla är olika, har sina styrkor, svagheter och verkligen kräver olika bindningar för att fungera optimalt (för mig).</p><p></p><p>Egentligen är det sjukt att vi tror att vi behöver styva saker om det inte är för att vår vikt kräver det. Det är väl övertron om ens egna kapacitet antar jag.</p><p></p><p>Anyway. Jag tror det viktigaste här är att ha något som är lättåkt men bra. Och om TS kollar brädor så kan jag verkligen rekommendera Jones youth flagship. Den är löjligt lättåkt och kompetent som ungdomsbräda, även som vuxen kan man ha riktigt kul på den. Dyker då och då upp som begagnad eller på rea såklart.</p><p></p><p> Så länge inte bootsen ger skavsår eller tydliga tryckpunkter så är det inte så bråttom med boots.</p><p></p><p>High performance är inte det de flesta av oss behöver.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sebmacahan, post: 1320561, member: 189640"] Intressant det där med prioriteringsordning. Jag håller verkligen inte med om att boots är ”sååååå viktiga”. Det är ofta nåt som styva-boots-gänget hävdar. Det här är ur mitt perspektiv och absolut ingen sanning för alla. Jag väger runt 70kg och är ca 170cm lång så det färgar tydligt mina preferenser. En skitbräda kommer vara skit under fötterna även om bindningen och bootsen är gjorda av guld. Såklart att om man har världens sämsta boots som någonsin tillverkats så kommer det vara en värdelös upplevelse att ha boots på fötterna. Så dåliga boots har jag personligen aldrig haft på fötterna och det borde ingen ha. Nyckeln är generellt att köpa utrustning som är ”good enough” Ju styvare bräda/setup desto mer krävs av dig som åkare för att få brädan att göra det du vill och det kräver ofta styvare boots och eller bindningar. Det gör att om man har styva boots som sitter dåligt så kommer man få ont. För krafterna som krävs för att manövrera åbäket blir större. Mjuk bräda, mjuka bindningar och mjuka boots är motsatsen. Det är mindre avgörande hur ”bra” bootsen är eftersom krafterna blir mindre. Men det är ju inte optimalt när man åker i mach 1. Men hur många av oss gör ens det? Ja, det är klart att allt spelar roll. Men jag väljer definitivt bra bräda över bra boots. Med det sagt har jag just nu tre olika par boots och hade 5 olika i början av säsongen. Lol. Har åkt åtminstone 6 olika brädor bara i år som jag inte stod ut med och bara tog max 2 åk. Men det här är en väldigt personlig preferens. Tror jag har 10 brädor just nu där alla är olika, har sina styrkor, svagheter och verkligen kräver olika bindningar för att fungera optimalt (för mig). Egentligen är det sjukt att vi tror att vi behöver styva saker om det inte är för att vår vikt kräver det. Det är väl övertron om ens egna kapacitet antar jag. Anyway. Jag tror det viktigaste här är att ha något som är lättåkt men bra. Och om TS kollar brädor så kan jag verkligen rekommendera Jones youth flagship. Den är löjligt lättåkt och kompetent som ungdomsbräda, även som vuxen kan man ha riktigt kul på den. Dyker då och då upp som begagnad eller på rea såklart. Så länge inte bootsen ger skavsår eller tydliga tryckpunkter så är det inte så bråttom med boots. High performance är inte det de flesta av oss behöver. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Värt att köpa en äldre bräda?
Tillbaka
Topp