Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vart borde man säsonga?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AntonISt.Anton" data-source="post: 1331267" data-attributes="member: 191067"><p>Hej Elliot!</p><p></p><p>Fan va kul att du vill säsonga. Jag är 05:a och gjorde en säsong i St:Anton förra året och nu är jag i Verbier och gör en säsong här. Var även en dag ganska nyligen i Chamonix och har spenderat en vecka i Val thorens.</p><p></p><p>Alla ställen du nämnde har väl en gemensam faktor och det är att det är bra fest på alla ställen. St.anton och Val Thorens har "riktig" afterski, medans som jag har förstått det så har inte de två andra orterna det på samma sätt.</p><p></p><p>Vilken som är lättast att hitta boende i är jag inte helt säker på. Men jag skulle nog rekommendera att bestämma dig på en ort och försöka hitta boende där. Om man är ute i god tid(du är ute i VÄLDIGT god tid) så löser det sig praktiskt sätt alltid om du ligger på och inte ger upp. Nästan bättre att ge all in på en ort än att försöka lite halvdant på flera olika orter. Om du känner att du ändå vill söka flera så skulle jag rekommendera att göra det på max två orter.</p><p></p><p>Vilken ort du bör välja på beror väldigt mycket på vad du vill göra/vilken typ av skidåkning du utför. Om du mest vill bränna i pisten så kan man genast utesluta chamonix eftersom deras pistsystem inte riktigt "hänger ihop" som ett vanligt skidsystem.</p><p></p><p>Jag som har gjort en säsong i St.Anton tyckte att det var skitroligt. Ett starkt säsongarcommunity där. Definitivt mycket fest och lätt att bli indragen i mycket fest, särskilt om man har FOMO. Men förövrigt ett riktigt bra skidsystem, mycket snöfall, bra liftburen offpist. Riktigt bra för att tura också eftersom det inte är så många där som gör det. Kostnadsmässigt så är St:Anton ganska likt Sverige när det kommer till maten. Om du vill bo i St:Anton(Mooserkreuz och nasserein inkluderat) så fär du räkna med 60-70k i boende kostnad för säsongen. Om du kan tänka dig bo i pettneau/flirsch så kostar det betydligt mindre, kanske 30-40 k för hela säsongen. Kan säga att det är relativt lätt att få jobb i St.Anton. I ex Verbier eller Chamonix är det betydligt svårare pga franskarnas förkärlek till deras egna språk.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AntonISt.Anton, post: 1331267, member: 191067"] Hej Elliot! Fan va kul att du vill säsonga. Jag är 05:a och gjorde en säsong i St:Anton förra året och nu är jag i Verbier och gör en säsong här. Var även en dag ganska nyligen i Chamonix och har spenderat en vecka i Val thorens. Alla ställen du nämnde har väl en gemensam faktor och det är att det är bra fest på alla ställen. St.anton och Val Thorens har "riktig" afterski, medans som jag har förstått det så har inte de två andra orterna det på samma sätt. Vilken som är lättast att hitta boende i är jag inte helt säker på. Men jag skulle nog rekommendera att bestämma dig på en ort och försöka hitta boende där. Om man är ute i god tid(du är ute i VÄLDIGT god tid) så löser det sig praktiskt sätt alltid om du ligger på och inte ger upp. Nästan bättre att ge all in på en ort än att försöka lite halvdant på flera olika orter. Om du känner att du ändå vill söka flera så skulle jag rekommendera att göra det på max två orter. Vilken ort du bör välja på beror väldigt mycket på vad du vill göra/vilken typ av skidåkning du utför. Om du mest vill bränna i pisten så kan man genast utesluta chamonix eftersom deras pistsystem inte riktigt "hänger ihop" som ett vanligt skidsystem. Jag som har gjort en säsong i St.Anton tyckte att det var skitroligt. Ett starkt säsongarcommunity där. Definitivt mycket fest och lätt att bli indragen i mycket fest, särskilt om man har FOMO. Men förövrigt ett riktigt bra skidsystem, mycket snöfall, bra liftburen offpist. Riktigt bra för att tura också eftersom det inte är så många där som gör det. Kostnadsmässigt så är St:Anton ganska likt Sverige när det kommer till maten. Om du vill bo i St:Anton(Mooserkreuz och nasserein inkluderat) så fär du räkna med 60-70k i boende kostnad för säsongen. Om du kan tänka dig bo i pettneau/flirsch så kostar det betydligt mindre, kanske 30-40 k för hela säsongen. Kan säga att det är relativt lätt att få jobb i St.Anton. I ex Verbier eller Chamonix är det betydligt svårare pga franskarnas förkärlek till deras egna språk. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vart borde man säsonga?
Tillbaka
Topp