Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Vart man kan köpa fångrem till snowboard!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ChristianLovgren" data-source="post: 935272" data-attributes="member: 73867"><p>Jag började åka snowboard vintern 93-94 och då var det hetsjakt på snowboardåkare utan fångrem, och som många säger hjälper inte remmen överhuvudtaget när du sitter fast i brädan med ena eller båda fötterna. Tyvärr så har jag under mina år fångat 5-6(Vad jag kan minnas) brädor precis innan parkeringen, där de varit fast beslutna om att bli "grillprydnader" i andras bilar, tänk er när ni tappat eran bräda in i grillen på Jon Olsson lambo som står parkerad vid Tott Hotell, detta bara för att ni tagit av er brädan och börjat trampa upp till kicken som ni nyss hoppat i. Skämt och sido det var långsökt men tyvärr inte fullt otroligt. Känner man fortfarande att det är värt risken att åka utan fångrem så kanske man ska kolla på de rent juridiska följderna om man motförmodan skulle tappa brädan den där enda gången av tusen och den råkar träffa någon. Jag tror inte någon medvetet tappar sin bräda men olyckor händer, och framförallt kan de hända vem som.</p><p></p><p>Jag är inte jurist eller något i närheten av det men min tolkning av ansvarsfrågan blir att det finns möjlighet att dömmas till vållande av annans kroppsskada/död utifall att det värsta skulle inträffa vid avsaknaden av fångrem(Kanske någon vet detta säkert och kan rätta mig), det är ju snäppet värre än att eventuellt bli av med sitt liftkort som många av liftanläggningarna hotar med som påföljd.</p><p></p><p>Sen köper jag inte argumentet att fångremmen är mera i vägen än vad den hjälper? Vart har du din fångrem?</p><p></p><p>Jag har minst 2 tips där du inte känner av din fångrem:</p><p>1. Skaffa en fångrem alá telefonsladd som är gjord av gummi och flexar ut till 1 m i uttänjt läge och rullar ihop sig till ca. 20 cm obelastad, sätter du då den en bit upp på benet så kommer den sitta tajt mot benet hela tiden.</p><p></p><p>2. Knäpp fast din traditionella fångrem(Ja den som hänger och slänger överrallt) under det yttersta lagret på dina byxor. Eftersom du sällan knäpper lös din främre fot så borde problemet med att fångremmen letar sig ut och är i vägen eller syns(om det är det kosmetiska som är jobbigt) relativt liten, om inte obefintlig.</p><p></p><p>Jag vill fortfarande hävda att de som tycker att fångremmen inte gör någon skillnad i något fall antingen lider av "Jag vet bäst och alla andra har fel"syndrom eller helt enkelt inte bryr sig tillräckligt om andras välbefinnande, tyvärr något som många av den yngre generationen skid-/snowboardåkare verkar strunta i mer och mer, alternativet till detta är att man inte tänkt igenom frågan ordentligt innan, det är lite av "Om jag kastar min mössa från 20:de våningen så går den inte sönder" -"Om du lägger ett ägg i mössan och kastar då." </p><p></p><p>Missförstå mig rätt jag vill absolut inte dra alla över en kant men lite så måste man få göra ibland.</p><p></p><p>-C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ChristianLovgren, post: 935272, member: 73867"] Jag började åka snowboard vintern 93-94 och då var det hetsjakt på snowboardåkare utan fångrem, och som många säger hjälper inte remmen överhuvudtaget när du sitter fast i brädan med ena eller båda fötterna. Tyvärr så har jag under mina år fångat 5-6(Vad jag kan minnas) brädor precis innan parkeringen, där de varit fast beslutna om att bli "grillprydnader" i andras bilar, tänk er när ni tappat eran bräda in i grillen på Jon Olsson lambo som står parkerad vid Tott Hotell, detta bara för att ni tagit av er brädan och börjat trampa upp till kicken som ni nyss hoppat i. Skämt och sido det var långsökt men tyvärr inte fullt otroligt. Känner man fortfarande att det är värt risken att åka utan fångrem så kanske man ska kolla på de rent juridiska följderna om man motförmodan skulle tappa brädan den där enda gången av tusen och den råkar träffa någon. Jag tror inte någon medvetet tappar sin bräda men olyckor händer, och framförallt kan de hända vem som. Jag är inte jurist eller något i närheten av det men min tolkning av ansvarsfrågan blir att det finns möjlighet att dömmas till vållande av annans kroppsskada/död utifall att det värsta skulle inträffa vid avsaknaden av fångrem(Kanske någon vet detta säkert och kan rätta mig), det är ju snäppet värre än att eventuellt bli av med sitt liftkort som många av liftanläggningarna hotar med som påföljd. Sen köper jag inte argumentet att fångremmen är mera i vägen än vad den hjälper? Vart har du din fångrem? Jag har minst 2 tips där du inte känner av din fångrem: 1. Skaffa en fångrem alá telefonsladd som är gjord av gummi och flexar ut till 1 m i uttänjt läge och rullar ihop sig till ca. 20 cm obelastad, sätter du då den en bit upp på benet så kommer den sitta tajt mot benet hela tiden. 2. Knäpp fast din traditionella fångrem(Ja den som hänger och slänger överrallt) under det yttersta lagret på dina byxor. Eftersom du sällan knäpper lös din främre fot så borde problemet med att fångremmen letar sig ut och är i vägen eller syns(om det är det kosmetiska som är jobbigt) relativt liten, om inte obefintlig. Jag vill fortfarande hävda att de som tycker att fångremmen inte gör någon skillnad i något fall antingen lider av "Jag vet bäst och alla andra har fel"syndrom eller helt enkelt inte bryr sig tillräckligt om andras välbefinnande, tyvärr något som många av den yngre generationen skid-/snowboardåkare verkar strunta i mer och mer, alternativet till detta är att man inte tänkt igenom frågan ordentligt innan, det är lite av "Om jag kastar min mössa från 20:de våningen så går den inte sönder" -"Om du lägger ett ägg i mössan och kastar då." Missförstå mig rätt jag vill absolut inte dra alla över en kant men lite så måste man få göra ibland. -C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Vart man kan köpa fångrem till snowboard!
Tillbaka
Topp