Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vart ska man åka över jul/nyår?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="balanselius" data-source="post: 126757"><p>Man kan inte jämföra klimatet bara baserat på höjden då man tittar på Österrike och Frankrike. Österrike har lägre snögräns än Frankrike det finns inget som hindrar Saalbach från att ha snö över nyår men Saalbach är ingen historiskt snörik ort jämfört med de mest snörika. Mitt tips för snö blir som du skrev Whistler (med förbehåll för att deras säsonger på sistone blivit riktigt usla jämfört med tidigare ,min gissning p g a global uppvärming ) och förutsatt att du inte förväntar dig torrt puder utan tung nysnö/blötsnö. I alperna är det vanskligare, att Frankrike skulle vara snösäkrast runt nyår skulle jag inte skriva under på, där är det historiskt sett St Anton som är kungen och vissa Schweiziska orter (Andermatt,Engelberg m m ). </p><p></p><p>Disclaimer: Mina råd här är enbart gissningar baserade på orternas nederbördshistorik och inga förutspåelser om snöfall. DET FINNS INGEN ORT SOM HAR GARANTERAT BRA SNÖ EN SPECIFIK TID PÅ ÅRET</p><p></p><p>PS glöm inte murphys lag, om du åker till Whistler så kommer det säkert vara brunt men kläppen och sälen ha fått en meter puder.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="balanselius, post: 126757"] Man kan inte jämföra klimatet bara baserat på höjden då man tittar på Österrike och Frankrike. Österrike har lägre snögräns än Frankrike det finns inget som hindrar Saalbach från att ha snö över nyår men Saalbach är ingen historiskt snörik ort jämfört med de mest snörika. Mitt tips för snö blir som du skrev Whistler (med förbehåll för att deras säsonger på sistone blivit riktigt usla jämfört med tidigare ,min gissning p g a global uppvärming ) och förutsatt att du inte förväntar dig torrt puder utan tung nysnö/blötsnö. I alperna är det vanskligare, att Frankrike skulle vara snösäkrast runt nyår skulle jag inte skriva under på, där är det historiskt sett St Anton som är kungen och vissa Schweiziska orter (Andermatt,Engelberg m m ). Disclaimer: Mina råd här är enbart gissningar baserade på orternas nederbördshistorik och inga förutspåelser om snöfall. DET FINNS INGEN ORT SOM HAR GARANTERAT BRA SNÖ EN SPECIFIK TID PÅ ÅRET PS glöm inte murphys lag, om du åker till Whistler så kommer det säkert vara brunt men kläppen och sälen ha fått en meter puder. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vart ska man åka över jul/nyår?
Tillbaka
Topp