Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vart skall vi åka? (Far och son på Puderjakt)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1257012" data-attributes="member: 83225"><p>Utifrån det du beskriver så är det ju Hokkaido ni ska till. Det finns massa andra ställen som kan leverera samma sak, om vädret är rätt. Men ungefär alla destinationer kommer med disclaimern att det kan vara puderbrist och då är den där offpiståkningen ni söker många ggr något helt annat. Vill ni hålla er lite närmare så skulle jag föreslå Serre Chevalier eller grannorten Montgenevre. </p><p></p><p>Sen ska brasklappen in när det gäller lavinfara. Du skriver att ni inte vill ha "mer extrem åkning med lavinryggsäck". All terräng som lutar mer än 25 grader och har snö på sig är lavinterräng. Jag vet inte vad du avser med lavinryggsäck men om det är en ballonryggsäck du avser så är ju det bara en extra säkerhetsutrustning. Att man åker med den ökar/minskar ju förstås inte risken för att laviner går dock. Om du istället menar ryggsäck med spade och sond i kombination med en tranceiver så hoppas jag verkligen att ni hade det senare även i Banff? Här är ju UCPA helt överlägset utifrån att du får en guide som faktiskt gör seriösa riskbedömningar och utbildar er på lavinsäkerhet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1257012, member: 83225"] Utifrån det du beskriver så är det ju Hokkaido ni ska till. Det finns massa andra ställen som kan leverera samma sak, om vädret är rätt. Men ungefär alla destinationer kommer med disclaimern att det kan vara puderbrist och då är den där offpiståkningen ni söker många ggr något helt annat. Vill ni hålla er lite närmare så skulle jag föreslå Serre Chevalier eller grannorten Montgenevre. Sen ska brasklappen in när det gäller lavinfara. Du skriver att ni inte vill ha "mer extrem åkning med lavinryggsäck". All terräng som lutar mer än 25 grader och har snö på sig är lavinterräng. Jag vet inte vad du avser med lavinryggsäck men om det är en ballonryggsäck du avser så är ju det bara en extra säkerhetsutrustning. Att man åker med den ökar/minskar ju förstås inte risken för att laviner går dock. Om du istället menar ryggsäck med spade och sond i kombination med en tranceiver så hoppas jag verkligen att ni hade det senare även i Banff? Här är ju UCPA helt överlägset utifrån att du får en guide som faktiskt gör seriösa riskbedömningar och utbildar er på lavinsäkerhet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vart skall vi åka? (Far och son på Puderjakt)
Tillbaka
Topp