Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vart skall vi åka? (Far och son på Puderjakt)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1257125" data-attributes="member: 163608"><p>Transibiriska järnvägen blir ju såklart ännu knepigare. Man skulle ha en lååång farbror som var bra på att gräva!</p><p></p><p>Jag är ingen expert men om Arlanda ligger ungefär N59,5 E 18,5 och Hokkaido ligger N 42 E 145.....nu minns jag inte längden på longitud och latitud. Rakt öst öst sydöstisk riktning måste ju gå snabbast. Men hur mycket längre tid skulle det ta att flyga över Nordpolen? Ca 30 grader norrut sen drygt 40 söderut? Istället för 130 grader österut. Jag vet att man inte kan räkna rakt av och att det är kortare desto längre från ekvatorn. Men om jag håller upp en boll här och simulerar lite så känns det inte så mkt längre???</p><p></p><p>Jag ska själv flyga thai från Bangkok till Svedala om några veckor. Man flyger ju över rätt läskiga ställen i vanliga fall. Men de har tagit innerkurva till väster om Vitryssland ett bra tag så jag tror inte att det blir så mycket längre i just det fallet. Finnair har lagt på 2 timmar på sin rutt men de flög nog öster om Vitryssland innan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1257125, member: 163608"] Transibiriska järnvägen blir ju såklart ännu knepigare. Man skulle ha en lååång farbror som var bra på att gräva! Jag är ingen expert men om Arlanda ligger ungefär N59,5 E 18,5 och Hokkaido ligger N 42 E 145.....nu minns jag inte längden på longitud och latitud. Rakt öst öst sydöstisk riktning måste ju gå snabbast. Men hur mycket längre tid skulle det ta att flyga över Nordpolen? Ca 30 grader norrut sen drygt 40 söderut? Istället för 130 grader österut. Jag vet att man inte kan räkna rakt av och att det är kortare desto längre från ekvatorn. Men om jag håller upp en boll här och simulerar lite så känns det inte så mkt längre??? Jag ska själv flyga thai från Bangkok till Svedala om några veckor. Man flyger ju över rätt läskiga ställen i vanliga fall. Men de har tagit innerkurva till väster om Vitryssland ett bra tag så jag tror inte att det blir så mycket längre i just det fallet. Finnair har lagt på 2 timmar på sin rutt men de flög nog öster om Vitryssland innan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Vart skall vi åka? (Far och son på Puderjakt)
Tillbaka
Topp