Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vätskesystem NÅGON?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 854866" data-attributes="member: 74439"><p>Först och främst: Det är en fördel att dricka "lite&ofta" gentemot "mycket&sällan" så alla som ägnar sig åt mer krävande aktiviteter <em>bör</em> ha med sig vatten.</p><p>Hur mycket vatten man behöver ha med sig är förstås individuellt, hur mycket brukar du ha idag? Räcker det? Kommer du att ändra dina vanor?</p><p>För mig personligen brukar jag räkna på 5 dl vatten per timme vid toppturande, men de finns både de som behöver mindre och de som behöver mer.</p><p>Huruvida man vill bära sitt vatten i en påse eller flaska är en smaksak.</p><p>Jag gillar tex inte Nalgeneflaskorna, de är dyra, tunga och hårda. En klassisk fältflaska i plast är ett bättre val i mitt tycke.</p><p>Skulle man nu välja påsvarianten så är det absolut inte fel, men det finns ett par saker man bör tänka på.</p><p>Jag rekommenderar 'Platypus Big Zip SL' i lämplig storlek. Undvik skruvkorksmodellen, den är bökig att fylla, bökig att ha i ryggsäcken, bökig att torka och stört omöjlig att rengöra.</p><p>Till den modell jag nämnde finns det även slangisolering att köpa till, om man anser sig behöva det. En del ryggsäcksmodeller är redan förberedda för en slang och har en fick i själva axelbandet enkom för detta. Sen handlar det även om teknik för att undvika att det fryser.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 854866, member: 74439"] Först och främst: Det är en fördel att dricka "lite&ofta" gentemot "mycket&sällan" så alla som ägnar sig åt mer krävande aktiviteter [i]bör[/i] ha med sig vatten. Hur mycket vatten man behöver ha med sig är förstås individuellt, hur mycket brukar du ha idag? Räcker det? Kommer du att ändra dina vanor? För mig personligen brukar jag räkna på 5 dl vatten per timme vid toppturande, men de finns både de som behöver mindre och de som behöver mer. Huruvida man vill bära sitt vatten i en påse eller flaska är en smaksak. Jag gillar tex inte Nalgeneflaskorna, de är dyra, tunga och hårda. En klassisk fältflaska i plast är ett bättre val i mitt tycke. Skulle man nu välja påsvarianten så är det absolut inte fel, men det finns ett par saker man bör tänka på. Jag rekommenderar 'Platypus Big Zip SL' i lämplig storlek. Undvik skruvkorksmodellen, den är bökig att fylla, bökig att ha i ryggsäcken, bökig att torka och stört omöjlig att rengöra. Till den modell jag nämnde finns det även slangisolering att köpa till, om man anser sig behöva det. En del ryggsäcksmodeller är redan förberedda för en slang och har en fick i själva axelbandet enkom för detta. Sen handlar det även om teknik för att undvika att det fryser. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Vätskesystem NÅGON?
Tillbaka
Topp