Vecka/Helg i Norge Tips!

SaintX

Aktiv medlem
Vecka/Helg i Norge Tips!
Börjar planera in säsongens resor. Norge ha seglat upp lite som ett alternativ. Har dock lite dålig koll på de olika orterna. Har läst guiden här med är lite rädd att kanske missa något guldkorn. Förutsättningarna är Familj med barn 10 och 13år. Åker alla backar och gillar mest långa svepande röda. Ingen av oss vill ha stenhårda perfekta pister. Hellre lite mjuka knöliga som am-skidor sväljer. Iallafall 100mil i bilen kan vi köra från Luleå.
vi tänker söderut, inte Narvik. Tips?

Vecka/Helg i Norge Tips!
Från Luleå kanske Oppdal?
Är visserligen nästan 100 mil dit, men ett för Skandinavien ganska stort skidområde och med mer än 600 fhm.
Har tyvärr inte varit där, tvekade mellan Oppdal och Röldal i Påskas, och valde Röldal som bjöd på jättefin skidåkning. Men Röldal är ju för långt från Luleå.
Jag bor i Skåne.

Vecka/Helg i Norge Tips!
Börjar planera in säsongens resor. Norge ha seglat upp lite som ett alternativ. Har dock lite dålig koll på de olika orterna. Har läst guiden här med är lite rädd att kanske missa något guldkorn. Förutsättningarna är Familj med barn 10 och 13år. Åker alla backar och gillar mest långa svepande röda. Ingen av oss vill ha stenhårda perfekta pister. Hellre lite mjuka knöliga som am-skidor sväljer. Iallafall 100mil i bilen kan vi köra från Luleå.
Ni norrbottningar är ju för roliga: köra 100 mil med barn i bilen för skidåkning en vecka eller helg..! (bor man i Lule är väl inte Norge ett givet alternativ.?)

Men med rätt liftkort kan ni beta av skidanläggningar i norrbotten, västerbotten, Jämtland, innan ni kommer till de norska skidområdena ;)

Vecka/Helg i Norge Tips!
Ni har ju även ylläs o levi ”nära”till. Skulle inte rekommendera Narvik, men det hade du säkert redan listat ut själv kopplat till texten.
Ni norrbottningar är ju för roliga: köra 100 mil med barn i bilen för skidåkning en vecka eller helg..! (bor man i Lule är väl inte Norge ett givet alternativ.?)

Men med rätt liftkort kan ni beta av skidanläggningar i norrbotten, västerbotten, Jämtland, innan ni kommer till de norska skidområdena ;)
Ser inte ironin, köra 10mil e vardagskväll enkelväg e helt normalt i min värld. eller lägga samma tid på tbanan o ta sig 15km…

Vecka/Helg i Norge Tips!
Din beskrivning på åkning tycker jag verka passa på Hemsedal. Bra fallhöjd, liftar och en del lättåtkomlig enkel offpist. Jag har kört på am-skidor när jag varit där. Stället är "delat" med hög och lågzon så det går åka även om det är skitväder någon dag.

Vecka/Helg i Norge Tips!
Oppdal kan nog passa ja. Åker du dit en vecka när det inte är lov så brukar det vara extremt lite folk i backarna under veckodagarna då de flesta åker över helgen från Trondheim, Kristiansund mm. Även på lov/helger är det också ganska lugnt jämfört med andra orter. Enda stället som det brukar vara lite kö är vid nya stolsliften i Vagnslia.

Annars är ju Hemsedal som nämnt ovan ett snäpp upp men det är ju en bit längre att köra från Luleå.

Vecka/Helg i Norge Tips!
Under större delen av vintern står solen lågt på himlen i Skandinavien, då är det skönt med ett skidområde som ligger i söderläge - det gör Oppdal (och Röldal).

Vecka/Helg i Norge Tips!

Hahaha....Man börjar bli luttrad. Vi har betat av det mesta här uppe och även nedåt. Levi/Yläs är absolut aktuella och Gränsen/Björkliden är redan given. En viktig info som jag missade är att vi varje år åker med bekanta som bor söderut. Vi försöker hitta orter som är mitt emellan. Stöten har varit på tapeten men när man ändå kör så långt kan Norge vara ett alternativ. Märker en röd tråd. Oppdal och Hemsedal ska kollas upp närmare.

Tillbaka
Topp