Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pd" data-source="post: 1297423" data-attributes="member: 161297"><p>Ja, jisses den pappan får en att undra om det finns något Darwin-award för de som bidrar till genpolen genom att tillse att deras avkomma inte ges möjlighet att sprida deras gener vidare.</p><p></p><p>Jag är inte så säker på att de gör något alls utanför pisterna i Norge. Och jag skulle kunna tänka mig, dvs jag killgissar vilt, att det handlar om vilket ansvar aktören då anses ta på sig enligt landets lagstiftning. Här hemma har vi åtminstone haft en tradition av att inte utkräva ansvar vilket gör att skidorter kan säga att vi sköter pisterna och utanför försöker vi lavinbekämpa så gott det går men åkning sker på eget ansvar utan att skidorten riskerar att bli tilldömda ansvar. Har man däremot en tradition av att utkräva ansvar så blir det här väldigt luddigt. I staterna där alla stämmer alla hela tiden så sätts det upp rep där ansvaret slutar. Innanför = du kan stämma skiten ur oss, utanför = vi skiter i dig. Ser trist ut men det är klart och tydligt vems ansvaret är i alla fall. Det lyfter ansvaret från individen vilket skapar i våra ögon "dumma" individer.</p><p></p><p>Det skulle inte förvåna mig det minsta om Norges rättstradition innebär att om Hemsedal lavinbekämpar utanför pistområdet så anses de även ha tagit på sig ett ansvar för att det är säkert. Det vill säga att det finns inget utrymme för dem att förbättra säkerheten utan att också ta på sig fullt ansvar och då låter de bli.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pd, post: 1297423, member: 161297"] Ja, jisses den pappan får en att undra om det finns något Darwin-award för de som bidrar till genpolen genom att tillse att deras avkomma inte ges möjlighet att sprida deras gener vidare. Jag är inte så säker på att de gör något alls utanför pisterna i Norge. Och jag skulle kunna tänka mig, dvs jag killgissar vilt, att det handlar om vilket ansvar aktören då anses ta på sig enligt landets lagstiftning. Här hemma har vi åtminstone haft en tradition av att inte utkräva ansvar vilket gör att skidorter kan säga att vi sköter pisterna och utanför försöker vi lavinbekämpa så gott det går men åkning sker på eget ansvar utan att skidorten riskerar att bli tilldömda ansvar. Har man däremot en tradition av att utkräva ansvar så blir det här väldigt luddigt. I staterna där alla stämmer alla hela tiden så sätts det upp rep där ansvaret slutar. Innanför = du kan stämma skiten ur oss, utanför = vi skiter i dig. Ser trist ut men det är klart och tydligt vems ansvaret är i alla fall. Det lyfter ansvaret från individen vilket skapar i våra ögon "dumma" individer. Det skulle inte förvåna mig det minsta om Norges rättstradition innebär att om Hemsedal lavinbekämpar utanför pistområdet så anses de även ha tagit på sig ett ansvar för att det är säkert. Det vill säga att det finns inget utrymme för dem att förbättra säkerheten utan att också ta på sig fullt ansvar och då låter de bli. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?
Tillbaka
Topp