Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1297656" data-attributes="member: 146777"><p>Fast då var du ändå på vägen. Trafikverket skulle inte tar ansvaret om du är 100m vid sidan om vägen...</p><p></p><p></p><p>Det de mesta dömma ut är att det är allt för många som tror att pistnära offpiståk är säkert. Kolla Trysil, Hemsedal, Åre eller hela Sälen. Det åks branta offpiståk helt utan utrustning och omdömme. Skitfarligt enligt mig. För att som du skriver är det svårt att helt undvika laviner. Det är därför man ska tänka efter och ha utrustning.</p><p>Lavinen i frågan var små. Med transceiver och full utrustning hade det inte varit allt för farligt även om barnen hade begravts fullt. Helt utan utrustning hade det varit ytterst livsfarligt om barnen hade hamnat under snön, även om det bara var nån cm. Lavinen gick att lösa ut väldigt enkel. Skulle tror att man kunde ha haft en känsla av att det är farligt (vilket bekräftates i tråden). För min del går jag efter grundregeln: Är man det minsta osäkert håller man sig till flak terräng. Det är även det jag gör med mina barn.</p><p></p><p></p><p></p><p>Vad ska de kommentera? Det är inte deras ansvar. Skulle de kunna göra det säkrare mha spränging osv? Visst. Är det deras ansvar att göra det? Nej. Skulle det vara ok att folk åker utan eftertanke och utrustning i offpist för att det har sprängts? Nej. Skulle det blir säkrare? Nja, kanske- För de som har koll, troligtvis. Men det skulle kanske locka ännu fler till offpisten, för att det är ju säkert.</p><p></p><p>Visst kan man bygga staket runt alla backar. Men blir kanske inte så snygg och roligt?</p><p>Köper man liftkort godkänner man alla regler som finns i området. Skulle tror att det står där att det är på egen risk att åker offpist. Står säkert även där att Hemsedal inte lavinsäkrar utanför backen. Så står det iaf när jag kollade, som då inte var Hemsedal.</p><p></p><p>Själv är jag imponerat över att det inte händer mer i Åre och Hemsedal. Är ju tusendtals personer som åker överallt helt utan utrustning och eftertanke. Men visst, i Hemsedal händer det mer än i Åre, troligtvis pga av lavinsäkring. Själv har jag aldrig varit mer rädd att det skulle triggas en lavin än dagen jag åkte i Åre. Fan vad folk åker överallt...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1297656, member: 146777"] Fast då var du ändå på vägen. Trafikverket skulle inte tar ansvaret om du är 100m vid sidan om vägen... Det de mesta dömma ut är att det är allt för många som tror att pistnära offpiståk är säkert. Kolla Trysil, Hemsedal, Åre eller hela Sälen. Det åks branta offpiståk helt utan utrustning och omdömme. Skitfarligt enligt mig. För att som du skriver är det svårt att helt undvika laviner. Det är därför man ska tänka efter och ha utrustning. Lavinen i frågan var små. Med transceiver och full utrustning hade det inte varit allt för farligt även om barnen hade begravts fullt. Helt utan utrustning hade det varit ytterst livsfarligt om barnen hade hamnat under snön, även om det bara var nån cm. Lavinen gick att lösa ut väldigt enkel. Skulle tror att man kunde ha haft en känsla av att det är farligt (vilket bekräftates i tråden). För min del går jag efter grundregeln: Är man det minsta osäkert håller man sig till flak terräng. Det är även det jag gör med mina barn. Vad ska de kommentera? Det är inte deras ansvar. Skulle de kunna göra det säkrare mha spränging osv? Visst. Är det deras ansvar att göra det? Nej. Skulle det vara ok att folk åker utan eftertanke och utrustning i offpist för att det har sprängts? Nej. Skulle det blir säkrare? Nja, kanske- För de som har koll, troligtvis. Men det skulle kanske locka ännu fler till offpisten, för att det är ju säkert. Visst kan man bygga staket runt alla backar. Men blir kanske inte så snygg och roligt? Köper man liftkort godkänner man alla regler som finns i området. Skulle tror att det står där att det är på egen risk att åker offpist. Står säkert även där att Hemsedal inte lavinsäkrar utanför backen. Så står det iaf när jag kollade, som då inte var Hemsedal. Själv är jag imponerat över att det inte händer mer i Åre och Hemsedal. Är ju tusendtals personer som åker överallt helt utan utrustning och eftertanke. Men visst, i Hemsedal händer det mer än i Åre, troligtvis pga av lavinsäkring. Själv har jag aldrig varit mer rädd att det skulle triggas en lavin än dagen jag åkte i Åre. Fan vad folk åker överallt... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?
Tillbaka
Topp