Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pd" data-source="post: 1297751" data-attributes="member: 161297"><p>Två små funderingar kring den här tråden.</p><p></p><p>Hjälper det att lavinsäkra? Flyttar det inte bara problemet? Det kommer ju alltid att finnas osäkrad terräng längre bort med mera orörd snö dit någon utan omdöme kommer att förirra sig. Om den har svårt att förstå skillnaden mellan pist och utanför pist så försök förklara skillnaden mellan säkrad off-pist och icke säkrad off-pist. Säkrad är ju dessutom inte ett absolut tillstånd utan betyder bara att risken har minskats, inte eliminerats.</p><p></p><p>Fundering nummer två. Hade vi diskuterat händelsen lika mycket om sonen hade omkommit? Jag tror inte det. Men det är lärorikt så bra att det rapporterades om den. Och där tror jag att jag själv har landat. Jag tycker att det är klantigt av Skistar att bara svara med en kort mening om att det är utanför deras ansvarsområde när de har chansen att nå ut i media. Rätt hanterat så hade de kunnat göra en folkbildningsinsats som räddat liv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pd, post: 1297751, member: 161297"] Två små funderingar kring den här tråden. Hjälper det att lavinsäkra? Flyttar det inte bara problemet? Det kommer ju alltid att finnas osäkrad terräng längre bort med mera orörd snö dit någon utan omdöme kommer att förirra sig. Om den har svårt att förstå skillnaden mellan pist och utanför pist så försök förklara skillnaden mellan säkrad off-pist och icke säkrad off-pist. Säkrad är ju dessutom inte ett absolut tillstånd utan betyder bara att risken har minskats, inte eliminerats. Fundering nummer två. Hade vi diskuterat händelsen lika mycket om sonen hade omkommit? Jag tror inte det. Men det är lärorikt så bra att det rapporterades om den. Och där tror jag att jag själv har landat. Jag tycker att det är klantigt av Skistar att bara svara med en kort mening om att det är utanför deras ansvarsområde när de har chansen att nå ut i media. Rätt hanterat så hade de kunnat göra en folkbildningsinsats som räddat liv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Vem är ansvarig när ett barn hamnar i en lavin, utanför pisten?
Tillbaka
Topp