Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vem passar för ett säsongsjobb och frågor om arbetsvillkoren.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jonasqvitslund" data-source="post: 1078999" data-attributes="member: 135421"><p>Jag har arbetat mina år för Sveriges största företag inom denna bransch, både som skidlärare och snöläggare. De använder sig av HRF och tyvärr är ju avtalen som dom är. De lokala avtalen för Åre var inskannade dokument från 1989, kanske har uppdaterats nu men detta var 2013, alltså 24 år gamla avtal. Kan inte säga att det var det som fick det att rinna över för mig, men det var en bidragande orsak. </p><p></p><p>Ofta fick man skriva på ett avtal när anställningen började att man accepterade att jobba övertid till normal timlön. I praktiken innebar det att om man inte skrev på blev man aldrig tillfrågad att arbeta utöver normal arbetstid. Och man blev hemskickad när arbetstiden tog slut fast det fanns jobb att göra. Olagligt eller ej vet jag inte, men det var så de gjorde. Så en viss sanning med modifikation är det gällande tillgång och efterfrågan. Arbetsgivarna ser det som att det alltid finns någon utanför företaget som kan göra ditt jobb lika bra som du, oavsett om du jobbar i lift, pist, skidinstruktör, hyran etc. Att bli "ovärderlig" på en skidanläggning är svårt, då måste du klättra högt, och när du väl är där har du fått den lönen du förtjänar och då stannar du länge på din position. Vilket i de lägre leden innebär problem eftersom du i princip aldrig lyckas komma uppåt, mellancheferna stannar länge på sina poster. Inom skidskola är det mest ironiskt eftersom företagen klagar när skidlärarna jobbar 1-2 år, tar skidlärarexamen, och sen drar till alperna och tjänar dubbla pengar. Men det finns ingen vilja till att börja betala mer för kompetensen och få de att stanna. </p><p></p><p>Jag skulle först och främst värdera anledningen till att säsongsarbeta, framförallt om man är lite äldre än 19-20. Att bo i en stuga med 5 partysugna 19-åringar kanske inte är vad man letar efter, eget boende är inget man kan räkna med om man tar boende genom arbetsgivaren. De äldre jag känner som fortfarande säsongsarbetar värderar livsstilen och aktiviteterna kring en skidanläggning högt(skidor/cykel) och säsongar av den anledningen, och de står därför ut med låg lön, dåliga villkor etc. Jag har aldrig varit i situationen att jag varit utan jobb vilket säkert förändrar värderingarna man har kring ett jobberbjudande etc, så jag förstår att det lockar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jonasqvitslund, post: 1078999, member: 135421"] Jag har arbetat mina år för Sveriges största företag inom denna bransch, både som skidlärare och snöläggare. De använder sig av HRF och tyvärr är ju avtalen som dom är. De lokala avtalen för Åre var inskannade dokument från 1989, kanske har uppdaterats nu men detta var 2013, alltså 24 år gamla avtal. Kan inte säga att det var det som fick det att rinna över för mig, men det var en bidragande orsak. Ofta fick man skriva på ett avtal när anställningen började att man accepterade att jobba övertid till normal timlön. I praktiken innebar det att om man inte skrev på blev man aldrig tillfrågad att arbeta utöver normal arbetstid. Och man blev hemskickad när arbetstiden tog slut fast det fanns jobb att göra. Olagligt eller ej vet jag inte, men det var så de gjorde. Så en viss sanning med modifikation är det gällande tillgång och efterfrågan. Arbetsgivarna ser det som att det alltid finns någon utanför företaget som kan göra ditt jobb lika bra som du, oavsett om du jobbar i lift, pist, skidinstruktör, hyran etc. Att bli "ovärderlig" på en skidanläggning är svårt, då måste du klättra högt, och när du väl är där har du fått den lönen du förtjänar och då stannar du länge på din position. Vilket i de lägre leden innebär problem eftersom du i princip aldrig lyckas komma uppåt, mellancheferna stannar länge på sina poster. Inom skidskola är det mest ironiskt eftersom företagen klagar när skidlärarna jobbar 1-2 år, tar skidlärarexamen, och sen drar till alperna och tjänar dubbla pengar. Men det finns ingen vilja till att börja betala mer för kompetensen och få de att stanna. Jag skulle först och främst värdera anledningen till att säsongsarbeta, framförallt om man är lite äldre än 19-20. Att bo i en stuga med 5 partysugna 19-åringar kanske inte är vad man letar efter, eget boende är inget man kan räkna med om man tar boende genom arbetsgivaren. De äldre jag känner som fortfarande säsongsarbetar värderar livsstilen och aktiviteterna kring en skidanläggning högt(skidor/cykel) och säsongar av den anledningen, och de står därför ut med låg lön, dåliga villkor etc. Jag har aldrig varit i situationen att jag varit utan jobb vilket säkert förändrar värderingarna man har kring ett jobberbjudande etc, så jag förstår att det lockar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vem passar för ett säsongsjobb och frågor om arbetsvillkoren.
Tillbaka
Topp