Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vem ska man tro på?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 917580" data-attributes="member: 32948"><p>Vill inte vara tråkig - men det är få skidor i 5000-kronorsklassen som har köttigheten att hålla en 100kg/200cm åkare. </p><p>På de lite billigare skidorna blir det kanske viktigare att hitta lång längd. Skidor blir styvare med längre längd och "pallar mer" - då kan längden ha betydelse. </p><p>Är det fråga om en riktigt välbyggd skida, kan du gå ner i längd om det innebär egenskaper. </p><p></p><p>I ditt fall skulle jag vilja rekommendera begagnatmarknaden. För 5K kan du få en bättre begagnad skida av fjolårsmodell. </p><p>En budgetskida för 5k kommer med dina mått vara ganska vek och slö, den har inte mycket att säga till om, och skidupplevelsen kan bli begränsad. </p><p>Med en bättre begagnad pistmissil (kika på lagg som kostat typ 8-12K) så tror jag du kan hitta något som levererar åkglädje. </p><p>Nu verkar det vara pistskidor som står på agendan, men om du skulle leta dig uppåt 100mm midja på en friåkningsskida offrar du väldigt lite pistegenskaper, samtidigt som du får radikalt förbättrade egenskaper i offpist och uppkörd snö. OM du kikar på friåkningssegmentet, borde du hålla sig borta från mjuka jibbskidor och gå på något mer friåkningsinriktat. (Vilket är en djungel - men då finns ju det här forumet!)</p><p></p><p>Att du inte åker som en gud (ännu) spelar mindre roll. Ok, vissa top-of-the-line butiksracers* med riktigt tight radie kan bli lite luriga i stökig snö kanske... men en begagnad, välbyggd pist/friåkningsskida som tidigare varit i den övre prisklassen tror jag levererar mer åkglädje och värde för dig på alla vis. </p><p></p><p>Angående längd, så funkar den här grejjen riktigt bra fortfarande som en grov riktlinje: </p><p><a href="https://www.freeride.se/content/92/" target="_blank">https://www.freeride.se/content/92/</a></p><p></p><p>*<em>(sådana med stötdämpare, vred, vajrar, GPS, lasersikte, radar, KERS, pentium-processor och bromsfallskärm)</em></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 917580, member: 32948"] Vill inte vara tråkig - men det är få skidor i 5000-kronorsklassen som har köttigheten att hålla en 100kg/200cm åkare. På de lite billigare skidorna blir det kanske viktigare att hitta lång längd. Skidor blir styvare med längre längd och "pallar mer" - då kan längden ha betydelse. Är det fråga om en riktigt välbyggd skida, kan du gå ner i längd om det innebär egenskaper. I ditt fall skulle jag vilja rekommendera begagnatmarknaden. För 5K kan du få en bättre begagnad skida av fjolårsmodell. En budgetskida för 5k kommer med dina mått vara ganska vek och slö, den har inte mycket att säga till om, och skidupplevelsen kan bli begränsad. Med en bättre begagnad pistmissil (kika på lagg som kostat typ 8-12K) så tror jag du kan hitta något som levererar åkglädje. Nu verkar det vara pistskidor som står på agendan, men om du skulle leta dig uppåt 100mm midja på en friåkningsskida offrar du väldigt lite pistegenskaper, samtidigt som du får radikalt förbättrade egenskaper i offpist och uppkörd snö. OM du kikar på friåkningssegmentet, borde du hålla sig borta från mjuka jibbskidor och gå på något mer friåkningsinriktat. (Vilket är en djungel - men då finns ju det här forumet!) Att du inte åker som en gud (ännu) spelar mindre roll. Ok, vissa top-of-the-line butiksracers* med riktigt tight radie kan bli lite luriga i stökig snö kanske... men en begagnad, välbyggd pist/friåkningsskida som tidigare varit i den övre prisklassen tror jag levererar mer åkglädje och värde för dig på alla vis. Angående längd, så funkar den här grejjen riktigt bra fortfarande som en grov riktlinje: [url=https://www.freeride.se/content/92/]https://www.freeride.se/content/92/[/url] *[i](sådana med stötdämpare, vred, vajrar, GPS, lasersikte, radar, KERS, pentium-processor och bromsfallskärm)[/i] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vem ska man tro på?
Tillbaka
Topp