Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
vems ansvar när barn åker för fort utan riktig kontroll.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1026477" data-attributes="member: 60010"><p>Random googling gav detta </p><p></p><p>"Det finns ingen uttrycklig åldersgräns för skadeståndsskyldighet. I rättspraxis har man dock ansett att när det gäller mycket små barn som orsakar skador, är det inte meningsfullt att tala om uppsåt eller vårdslöshet. I NJA 1977 s.186 ogillades skadeståndstalan mot ett tre och ett halvt år gammalt barn som kastat ett metallföremål mot en lekkamrat och skadat denne. I rättsfallet NJA 1948 s.342 II dömdes däremot en femåring att betala skadestånd för att ha vållat en trafikolycka."</p><p></p><p>"Personer under 15 år kan inte bli straffrättsligt ansvariga för brott de begått (1 kap 6§ BrB)."</p><p></p><p>Alltså verkar det bero på dock skall man tänka på att om dom döms är de ändå inte straffsrättsligt skyldiga innan de fyller 15 och därför faller skadeståndet troligen på vårdnadshavaren.</p><p></p><p>Rätta mig gärna om jag har fel</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1026477, member: 60010"] Random googling gav detta "Det finns ingen uttrycklig åldersgräns för skadeståndsskyldighet. I rättspraxis har man dock ansett att när det gäller mycket små barn som orsakar skador, är det inte meningsfullt att tala om uppsåt eller vårdslöshet. I NJA 1977 s.186 ogillades skadeståndstalan mot ett tre och ett halvt år gammalt barn som kastat ett metallföremål mot en lekkamrat och skadat denne. I rättsfallet NJA 1948 s.342 II dömdes däremot en femåring att betala skadestånd för att ha vållat en trafikolycka." "Personer under 15 år kan inte bli straffrättsligt ansvariga för brott de begått (1 kap 6§ BrB)." Alltså verkar det bero på dock skall man tänka på att om dom döms är de ändå inte straffsrättsligt skyldiga innan de fyller 15 och därför faller skadeståndet troligen på vårdnadshavaren. Rätta mig gärna om jag har fel [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
vems ansvar när barn åker för fort utan riktig kontroll.
Tillbaka
Topp