Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vems fel är det att mina skidor gått sönder…
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 951973" data-attributes="member: 32948"><p>Vad är anledningen till att använda plattan? Är det något krav från tillverkaren? Mkt knepigt... </p><p></p><p>I.a.f., monterar man med platta emellan skida och bindning på (jag antar) 2mm är det ju fullt logiskt att man behöver en 2mm längre skruv - annars blir det för kort och det riskerar att släppa. </p><p></p><p>Anledningen till släppet tror jag är just detta, men användande av för litet/stort borr eller om man använt vanligt bindningslim kan också vara <em>bidragande</em> orsaker. (Kompositskidor ska definitivt monteras med kompositlim, förslagsvis långtidshärdande epoxy eller motsvarande) </p><p></p><p>Vem som har rätt eller fel? Svår fråga. Jag tror dock att monteringssnubben har sabbat dina lagg - att kolla skruvarnas längd, rätt borr och att ha rätt lim för skidtypen är ganska grundläggande. Har man inte benkoll på just den här skidan, bindningen och vad den där plattan gör där - då kan man alltid vackert förklara att man inte vågar montera. </p><p>Sannolikheten att skidorna skulle vara defekta från fabrik är extremt låg - sådana här skador inkl delamineringar beror i 99% av fallen på en dålig montering och har ingenting med skidans kvalitet att göra. </p><p>Tyvärr kommer du nog få svårt att få ut någon ersättning därifrån. </p><p></p><p>Å andra sidan, ur monterarens synpunkt; att montera ett par skidor du kanske inte säljer i butiken, och ett par bindningar du oftast inte monterar kräver tid. Att montera bindningar trots typ 500:- kostnad är en rätt dålig affär med tanke på tidsåtgången för butiken. Att dessutom riskera att sabba någons 10 000-kronorsskida och vara evigt ansvarig för monteringen - vem vill ta på sig det ansvaret under de förhållandena?</p><p></p><p>Hursomhelst, hoppas det går att laga eller att du får ett par nya skidor på ett eller annat sätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 951973, member: 32948"] Vad är anledningen till att använda plattan? Är det något krav från tillverkaren? Mkt knepigt... I.a.f., monterar man med platta emellan skida och bindning på (jag antar) 2mm är det ju fullt logiskt att man behöver en 2mm längre skruv - annars blir det för kort och det riskerar att släppa. Anledningen till släppet tror jag är just detta, men användande av för litet/stort borr eller om man använt vanligt bindningslim kan också vara [i]bidragande[/i] orsaker. (Kompositskidor ska definitivt monteras med kompositlim, förslagsvis långtidshärdande epoxy eller motsvarande) Vem som har rätt eller fel? Svår fråga. Jag tror dock att monteringssnubben har sabbat dina lagg - att kolla skruvarnas längd, rätt borr och att ha rätt lim för skidtypen är ganska grundläggande. Har man inte benkoll på just den här skidan, bindningen och vad den där plattan gör där - då kan man alltid vackert förklara att man inte vågar montera. Sannolikheten att skidorna skulle vara defekta från fabrik är extremt låg - sådana här skador inkl delamineringar beror i 99% av fallen på en dålig montering och har ingenting med skidans kvalitet att göra. Tyvärr kommer du nog få svårt att få ut någon ersättning därifrån. Å andra sidan, ur monterarens synpunkt; att montera ett par skidor du kanske inte säljer i butiken, och ett par bindningar du oftast inte monterar kräver tid. Att montera bindningar trots typ 500:- kostnad är en rätt dålig affär med tanke på tidsåtgången för butiken. Att dessutom riskera att sabba någons 10 000-kronorsskida och vara evigt ansvarig för monteringen - vem vill ta på sig det ansvaret under de förhållandena? Hursomhelst, hoppas det går att laga eller att du får ett par nya skidor på ett eller annat sätt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vems fel är det att mina skidor gått sönder…
Tillbaka
Topp