Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vems fel är det att mina skidor gått sönder…
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rabbit" data-source="post: 952011" data-attributes="member: 34110"><p>Jag tolkar ju in i "Rossignol-testcentret" att de får kalla sig det pga speciell ackreditering ifrån Rossignol?</p><p>Och de sålde dig bindningarna för 320€? Isåfall skall ju inte sånt här hända. </p><p>Även om Nojlas uttrycker monterarens synpunkt väldigt väl.</p><p></p><p></p><p>I första hand eftersom Salomon alltid rekommenderat det (och jag alltid varit en "salomonkille" vad gäller bindningar) och i andra hand för att få så lite deformation i skida och skruv som möjligt men ändå mycket gängkontakt.</p><p>Man använder oftast/alltid samma skruvar oavsett vilken diameter av borr.(barnbindningar undantaget) Traditionellt mindre borr, mer deformation av materiel när man monterar i "bara" trä.</p><p></p><p></p><p>Min åsikt är att inserts inte förändrar de alls, iallafall inte märkbart och genomgående kan göra en liiten uppstyvning men frågan är om det inte mest är mentalt. Länge sedan jag åkte en sån lagning.</p><p>"helicoils", de flesta bindningstillverkare har sina egna varianter, betyder att man borrar upp hålet, drar ner en metallgrej, och drar tillbaka orginalbindnings-skruven i "metallgrejen"(helicoils är ett brand-name)</p><p>Inserts betyder idag att man använder maskinskruv för att fästa bindningarna på samma sätt som snowboardåkare gjort sedan början av 90talet. Lätt att göra flera mönster och byta/flytta bindningar för olika användning av samma skida aka puckel-med-racebindningar ena dan och tura-puder-med-dynafit nästa dag på samma skida.</p><p>(det är inte länge sedan som "inserts" och "helicoil" var principiellt samma sak med olika namn och serieproducerade inserts tog fart för bara några år sedan ffa pga <a href="http://www.bindingfreedom.com/" target="_blank">http://www.bindingfreedom.com/</a>)</p><p></p><p></p><p>+1</p><p></p><p>Appropå "plattan" så kan det handla om en ren "distansplatta" för att kunna använda bindningsskruvar av normallängd på en skida som är väldigt tunn pga sin rena kolfiberkonstruktion.</p><p>I början av Goodes alpinskidtillverkning hade de sånt. Numera ser jag att det till och med är träkärna i skidorna så det här uttalandet om "distansplatta" bör tas som spekulationer.</p><p></p><p>fwiw</p><p>/r</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rabbit, post: 952011, member: 34110"] Jag tolkar ju in i "Rossignol-testcentret" att de får kalla sig det pga speciell ackreditering ifrån Rossignol? Och de sålde dig bindningarna för 320€? Isåfall skall ju inte sånt här hända. Även om Nojlas uttrycker monterarens synpunkt väldigt väl. I första hand eftersom Salomon alltid rekommenderat det (och jag alltid varit en "salomonkille" vad gäller bindningar) och i andra hand för att få så lite deformation i skida och skruv som möjligt men ändå mycket gängkontakt. Man använder oftast/alltid samma skruvar oavsett vilken diameter av borr.(barnbindningar undantaget) Traditionellt mindre borr, mer deformation av materiel när man monterar i "bara" trä. Min åsikt är att inserts inte förändrar de alls, iallafall inte märkbart och genomgående kan göra en liiten uppstyvning men frågan är om det inte mest är mentalt. Länge sedan jag åkte en sån lagning. "helicoils", de flesta bindningstillverkare har sina egna varianter, betyder att man borrar upp hålet, drar ner en metallgrej, och drar tillbaka orginalbindnings-skruven i "metallgrejen"(helicoils är ett brand-name) Inserts betyder idag att man använder maskinskruv för att fästa bindningarna på samma sätt som snowboardåkare gjort sedan början av 90talet. Lätt att göra flera mönster och byta/flytta bindningar för olika användning av samma skida aka puckel-med-racebindningar ena dan och tura-puder-med-dynafit nästa dag på samma skida. (det är inte länge sedan som "inserts" och "helicoil" var principiellt samma sak med olika namn och serieproducerade inserts tog fart för bara några år sedan ffa pga [URL]http://www.bindingfreedom.com/[/URL]) +1 Appropå "plattan" så kan det handla om en ren "distansplatta" för att kunna använda bindningsskruvar av normallängd på en skida som är väldigt tunn pga sin rena kolfiberkonstruktion. I början av Goodes alpinskidtillverkning hade de sånt. Numera ser jag att det till och med är träkärna i skidorna så det här uttalandet om "distansplatta" bör tas som spekulationer. fwiw /r [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vems fel är det att mina skidor gått sönder…
Tillbaka
Topp