Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vems fel är det att mina skidor gått sönder…
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 952063" data-attributes="member: 13861"><p>Största felet var att du köpte ett par Goode från början, sämre skidtillverkare får man leta länge efter. Goode tillverkade gamla Drakeboinays (DB som senare blev DPS) skidor i början och dom visade upp ungefär samma fel som du precis råkat ut för. </p><p></p><p>Skidan är extremt tunn så plattan är där för att inte skruvarna ska gå igenom kärnan och trycka mot belaget (precis som Rabbit säger), har sett det inträffa på mer än ett gammalt par DB/DPS. Men har man bara rätt längd på skruvarna har den ingen som helst praktisk nytta, man kan slita bort den och kasta den, jag vet att jag gjorde det med något par utan problem. Ibland kan man bli tvungen att slipa ner skruvarna så att dom inte blir för långa.</p><p></p><p>Med tidiga DB så rekommenderade man att montera dom med 3,5 mm skruv och epoxy för optimal hållbarhet. Vet inte vem som monterat dom men vis av erfarenhet från La Graves skidmekar genom åren (även om dom är sköna killar) är att dom tyvärr inte brukar ha örnkoll på speciellt mycket. </p><p></p><p>Om Dave Goode säger att det borde funka med helicoil så känns det som att det borde kunna funka. Om det inte skulle funka så kan du köra ner hans ord i halsen och kräva att få ett nytt par skidor. Kör helicoil eller skaffa metallinserts.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 952063, member: 13861"] Största felet var att du köpte ett par Goode från början, sämre skidtillverkare får man leta länge efter. Goode tillverkade gamla Drakeboinays (DB som senare blev DPS) skidor i början och dom visade upp ungefär samma fel som du precis råkat ut för. Skidan är extremt tunn så plattan är där för att inte skruvarna ska gå igenom kärnan och trycka mot belaget (precis som Rabbit säger), har sett det inträffa på mer än ett gammalt par DB/DPS. Men har man bara rätt längd på skruvarna har den ingen som helst praktisk nytta, man kan slita bort den och kasta den, jag vet att jag gjorde det med något par utan problem. Ibland kan man bli tvungen att slipa ner skruvarna så att dom inte blir för långa. Med tidiga DB så rekommenderade man att montera dom med 3,5 mm skruv och epoxy för optimal hållbarhet. Vet inte vem som monterat dom men vis av erfarenhet från La Graves skidmekar genom åren (även om dom är sköna killar) är att dom tyvärr inte brukar ha örnkoll på speciellt mycket. Om Dave Goode säger att det borde funka med helicoil så känns det som att det borde kunna funka. Om det inte skulle funka så kan du köra ner hans ord i halsen och kräva att få ett nytt par skidor. Kör helicoil eller skaffa metallinserts. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vems fel är det att mina skidor gått sönder…
Tillbaka
Topp