Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vems fel är det att mina skidor gått sönder…
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dr-telemark" data-source="post: 952151" data-attributes="member: 44806"><p>Om du tittar på bilden så ser du att det går sprickor ut i kolfibern från hålen, så även om du sätter helicoils i de gamla hålen så är det stooooooor risk att du sliter ut dom också.</p><p></p><p>Jag har 3 par gamla Goode-tillverkade DB. Det första jag gjorde var att ta bort den självhäftande plattan. Det andra jag gjorde var att INTE följa rekommendationen att använda 3.5mm borr till standardskruvar. Det kan man göra med trä, eftersom det komprimeras men kolfiber/epoxy krossas och spricker istället. Det finns ett bra sätt att få det att hålla och det är att borra med 4.1mm borr och sedan använda gängtapp innan du monterar med långsamhärdande (24h) epoxy. Marinepoxy från järnaffären är ett bra alternativ om du inte har epoxyharts att tillgå.</p><p></p><p>Om man rippar enstaka hål kan man rädda situationen genom att gröpa ur hålet lite på djupet, impregnera stålull med epoxy och trycka ner så mycket som det går. Sedan fettar du in en skruv med valfri olja/fett (sparsamt) och skruvar i den. Då trycker du ut epoxyn i kärnan och förankrar hela klabbet väl. Skruva ur skruven efter halva härdningstiden.</p><p></p><p>När man rippat hela skiten som du skulle jag plugga de gamla hålen och borra nya med marginal, men med de sprickor som syns på bilden så vill du nog helst ha en ny skida. Inte minst med hänvisning till avsaknaden av monteringsanvisning och det felaktiga bruket av 3.5mm borr. Var det Goodes usla idé eller monteringsnissens?</p><p></p><p>Man använder INTE 3.5mm borr i kolfiberskidor!!! Då vet man fan inte vad man pysslar med.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dr-telemark, post: 952151, member: 44806"] Om du tittar på bilden så ser du att det går sprickor ut i kolfibern från hålen, så även om du sätter helicoils i de gamla hålen så är det stooooooor risk att du sliter ut dom också. Jag har 3 par gamla Goode-tillverkade DB. Det första jag gjorde var att ta bort den självhäftande plattan. Det andra jag gjorde var att INTE följa rekommendationen att använda 3.5mm borr till standardskruvar. Det kan man göra med trä, eftersom det komprimeras men kolfiber/epoxy krossas och spricker istället. Det finns ett bra sätt att få det att hålla och det är att borra med 4.1mm borr och sedan använda gängtapp innan du monterar med långsamhärdande (24h) epoxy. Marinepoxy från järnaffären är ett bra alternativ om du inte har epoxyharts att tillgå. Om man rippar enstaka hål kan man rädda situationen genom att gröpa ur hålet lite på djupet, impregnera stålull med epoxy och trycka ner så mycket som det går. Sedan fettar du in en skruv med valfri olja/fett (sparsamt) och skruvar i den. Då trycker du ut epoxyn i kärnan och förankrar hela klabbet väl. Skruva ur skruven efter halva härdningstiden. När man rippat hela skiten som du skulle jag plugga de gamla hålen och borra nya med marginal, men med de sprickor som syns på bilden så vill du nog helst ha en ny skida. Inte minst med hänvisning till avsaknaden av monteringsanvisning och det felaktiga bruket av 3.5mm borr. Var det Goodes usla idé eller monteringsnissens? Man använder INTE 3.5mm borr i kolfiberskidor!!! Då vet man fan inte vad man pysslar med. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vems fel är det att mina skidor gått sönder…
Tillbaka
Topp