Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vi måste snacka om klimatproblemen. (Eller far och flyg med huvudet ner i snön)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AlfredCederudd-Starck" data-source="post: 1137161" data-attributes="member: 162960"><p>Okej, jag kanske inte blir så populär i den här tråden nu men jag kommer vidhålla min ställning gällande nöjesresor. Jag tycker att man aldrig ska pusha saker för långt, man ska inte gå till extremen då det sällan är sunt/hållbart. Vi lever i landet lagom så varför inte förhålla oss lagom till miljöfrågan också? Att lägga ned kapitalismen förbjuda sverigedemokraterna styra över barn/familj förbjuda flyg och bil som går på E85/95 hade inte lett till en trevlig tillvaro. Jag instämmer till fullo med</p><p> [USER=129541]@Bjurt[/USER] att man bör förändra samhället med morötter och inte med piskorna. Att åka till fjällen istället för Alperna är ett nedköp och inte är det mycket billigare häller. Jag vet inte om jag avundas er som skippar Alperna och tar tåget till Idre i vinter, men möjligtvis eran osjälviskhet, den är faktiskt beundransvärd.</p><p></p><p>Vad jag har förstått så behöver vi inte helt avbryta koldioxidutsläppen, vi behöver bara minska dem. Så om jag har bergvärme och allt det där som jag har nämnt, kan jag inte då utan dålig samvete flyga iväg på min semester då jag rimligtvis har tjänat in koldioxiden? Mitt nettoCo2utsläpp/år blir kanske ändå i klass med en miljöpartist som inte har råd med Tesla, bergvärme etc.</p><p></p><p>Sen om jag ska vara 100% ärlig och låta djävulen på vänster axel tala så kommer inte människan att dö ut ifall golfströmmen ändrar riktning eller om havet höjs etc. Detta kommer oundvikligen att inträffa så småningom och vi kan inte göra någonting åt det. Mini istider kommer och går, på medeltiden - fram till ca 1800 ingick Europa + delar av Eurasien i detta fenomen. Förr i tiden frös Themsen i regel varje år, och 1658 marscherade Kung Karl x Gustaf över till Danmark på isen! 300 år är extremt kort tid på Jorden. Vilka platser som är varma/kalla är flytande och jag förstår inte varför man ska oroa sig för det. Ponera att du och jag sliter varje dag för ett "stabilt" klimat. Sen whoopsie sprängs Yellowstone och ett askmoln täcker i princip hela Jorden. Fyi, Yellowstone kommer att få ett utbrott it's just a matter of time. Ett mindre extremt exempel är att solen helt random får stora solfläckar på sin yta och vips så går vi in i en ny mini istid. Detta kan ske imorgon mina vänner, båda exemplen. Vad gör vi när havet höjs: Vi flyttar upp städerna. Vad gör vi när havet sänks: Vi flyttar såklart ned mot vattnet. Vad vet vi med säkerhet? Havet kommer att höjas/sänkas. Vad gör vi om det blir för varmt? Flyttar dit det är svalare. Vad gör vi om det blir för kallt? Flyttar dit det är varmare. Dessa exemplen har vi Homo Sapiens ständigt levt efter sedan begynnelsen, så varför vara så naiv och tro att Jorden helt plötsligt har slagit sig till ro. Missförstå mig rätt, jag avskyr miljöförstöring. Plast i haven, och dessa Kinesiska städer där det är en ständig dimma av avgaser är fruktansvärt och borde stoppas ASAP. Men att ha hybris och tro att jorden kommer att gå under om jag inte lever som en Amish tycker jag är dumt.</p><p></p><p>YOLO</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AlfredCederudd-Starck, post: 1137161, member: 162960"] Okej, jag kanske inte blir så populär i den här tråden nu men jag kommer vidhålla min ställning gällande nöjesresor. Jag tycker att man aldrig ska pusha saker för långt, man ska inte gå till extremen då det sällan är sunt/hållbart. Vi lever i landet lagom så varför inte förhålla oss lagom till miljöfrågan också? Att lägga ned kapitalismen förbjuda sverigedemokraterna styra över barn/familj förbjuda flyg och bil som går på E85/95 hade inte lett till en trevlig tillvaro. Jag instämmer till fullo med [USER=129541]@Bjurt[/USER] att man bör förändra samhället med morötter och inte med piskorna. Att åka till fjällen istället för Alperna är ett nedköp och inte är det mycket billigare häller. Jag vet inte om jag avundas er som skippar Alperna och tar tåget till Idre i vinter, men möjligtvis eran osjälviskhet, den är faktiskt beundransvärd. Vad jag har förstått så behöver vi inte helt avbryta koldioxidutsläppen, vi behöver bara minska dem. Så om jag har bergvärme och allt det där som jag har nämnt, kan jag inte då utan dålig samvete flyga iväg på min semester då jag rimligtvis har tjänat in koldioxiden? Mitt nettoCo2utsläpp/år blir kanske ändå i klass med en miljöpartist som inte har råd med Tesla, bergvärme etc. Sen om jag ska vara 100% ärlig och låta djävulen på vänster axel tala så kommer inte människan att dö ut ifall golfströmmen ändrar riktning eller om havet höjs etc. Detta kommer oundvikligen att inträffa så småningom och vi kan inte göra någonting åt det. Mini istider kommer och går, på medeltiden - fram till ca 1800 ingick Europa + delar av Eurasien i detta fenomen. Förr i tiden frös Themsen i regel varje år, och 1658 marscherade Kung Karl x Gustaf över till Danmark på isen! 300 år är extremt kort tid på Jorden. Vilka platser som är varma/kalla är flytande och jag förstår inte varför man ska oroa sig för det. Ponera att du och jag sliter varje dag för ett "stabilt" klimat. Sen whoopsie sprängs Yellowstone och ett askmoln täcker i princip hela Jorden. Fyi, Yellowstone kommer att få ett utbrott it's just a matter of time. Ett mindre extremt exempel är att solen helt random får stora solfläckar på sin yta och vips så går vi in i en ny mini istid. Detta kan ske imorgon mina vänner, båda exemplen. Vad gör vi när havet höjs: Vi flyttar upp städerna. Vad gör vi när havet sänks: Vi flyttar såklart ned mot vattnet. Vad vet vi med säkerhet? Havet kommer att höjas/sänkas. Vad gör vi om det blir för varmt? Flyttar dit det är svalare. Vad gör vi om det blir för kallt? Flyttar dit det är varmare. Dessa exemplen har vi Homo Sapiens ständigt levt efter sedan begynnelsen, så varför vara så naiv och tro att Jorden helt plötsligt har slagit sig till ro. Missförstå mig rätt, jag avskyr miljöförstöring. Plast i haven, och dessa Kinesiska städer där det är en ständig dimma av avgaser är fruktansvärt och borde stoppas ASAP. Men att ha hybris och tro att jorden kommer att gå under om jag inte lever som en Amish tycker jag är dumt. YOLO [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vi måste snacka om klimatproblemen. (Eller far och flyg med huvudet ner i snön)
Tillbaka
Topp