Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vi sväljer mycket skit
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1025539" data-attributes="member: 77701"><p>Åh, det här är en så himla svår fråga att ta ställning till. Grundproblemet är (som andra redan nämnt) att Ryssland fick spelen från första början. Problem nummer två är att det inte är rimligt att straffa enskilda idrottare för att landet de ska tävla i har lagar hämtade från medeltiden. Problem nummer tre är att IOK, (och i en mindre utsträckning även de nationella organisationerna, SOK – I'm looking at you) enligt mig är ett gäng fega, korrupta betongrövar som är rädda för att stöta sig med folk och därför inte agerar i den utsträckning jag tror att de skulle kunna.</p><p>De gömmer sig bakom politiskt korrekta formuleringar och byråkratspråk och jag hoppas innerligt att de lär sig av sina misstag (Peking och Sochi) och slutar ge spelen till länder vars lagar inte säkerställer människors lika värde. Det kommer alltid finnas enskilda personer som har en olik uppfattning, men jag tycker att det minsta man kan begära är att lagstiftningen i ett OS-land ska utgå från att alla människor ska kunna leva sina liv öppet och i trygghet, oavsett om det handlar om vem man ligger med, vad man tror på eller hur man ser ut. Att folk blir fängslade, misshandlade och mördade för att de råkar älska en annan människa är så fundamentalt fel att jag mår illa och vill skrika högt bara jag tänker på det.</p><p></p><p>Och även om det sagts att Ryssland inte kommer arrestera aktiva eller besökare under spelen har jag svårt att tro att de kommer tillåta öppna demonstrationer eller liknande. Jag har även svårt att tro att det inte kommer manifesteras på ett eller annat sätt. Det kommer bli en shitstorm, och förhoppningsvis kommer någon ta vid efter Emma Green Tregaro (på tal om fega förbund, vad fan sysslade Friidrottsförbundet med i somras?) och göra en Tommie Smith/John Carlos eller något annat. Eller att någon idrottare som är homosexuell gör som Jesse Owens gjorde under OS i Berlin 1936 (spöade allt och alla i en massa grenar och Hitler var där och såg på) och vinner en massa medaljer rakt framför näsan på Putin.</p><p></p><p>Jag förstår att de aktiva inte vill bojkotta spelen för de har tränat hela sina liv för att nå dit i vissa fall, men jag förstår inte hur pamparna i slips kan vara sådana fegisar och inte kräva mer av länderna som kandiderar för att få arrangera. När IOK gick ut och sa att de "inte såg några problem med" Rysslands lagar ville jag bara kräkas. eller ännu hellre lägga laxermedel i hela IOK-styrelsens kvällsmat. (Det är alltid extra drygt att ha krånglande mage nattetid.)</p><p></p><p>Egentligen vill jag bara dunka skallen i väggen för jag kan inte förstå vad det är som är så skrämmande med kärlek? Jag bara fattar inte.</p><p></p><p>Apropå Viasat-debatten hittade jag en <a href="http://www.expressen.se/sport/kronikorer/anna-friberg/friberg-os-kommer-inte-bli-som-vanligt/" target="_blank">intressant krönika av Expressens Anna Friberg</a>, med slutklämmen att det indirekt är regeringens fel att SVT inte hade pengar nog att köpa loss OS (som sett till publiciteten för marginalsporter är det överlägset viktigaste idrottsevenemanget ur en sportslig mångfalds-synvinkel, om ni frågar mig).</p><p></p><p>Det var allt jag hade att säga i ämnet för tillfället. Det lär komma mera.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1025539, member: 77701"] Åh, det här är en så himla svår fråga att ta ställning till. Grundproblemet är (som andra redan nämnt) att Ryssland fick spelen från första början. Problem nummer två är att det inte är rimligt att straffa enskilda idrottare för att landet de ska tävla i har lagar hämtade från medeltiden. Problem nummer tre är att IOK, (och i en mindre utsträckning även de nationella organisationerna, SOK – I'm looking at you) enligt mig är ett gäng fega, korrupta betongrövar som är rädda för att stöta sig med folk och därför inte agerar i den utsträckning jag tror att de skulle kunna. De gömmer sig bakom politiskt korrekta formuleringar och byråkratspråk och jag hoppas innerligt att de lär sig av sina misstag (Peking och Sochi) och slutar ge spelen till länder vars lagar inte säkerställer människors lika värde. Det kommer alltid finnas enskilda personer som har en olik uppfattning, men jag tycker att det minsta man kan begära är att lagstiftningen i ett OS-land ska utgå från att alla människor ska kunna leva sina liv öppet och i trygghet, oavsett om det handlar om vem man ligger med, vad man tror på eller hur man ser ut. Att folk blir fängslade, misshandlade och mördade för att de råkar älska en annan människa är så fundamentalt fel att jag mår illa och vill skrika högt bara jag tänker på det. Och även om det sagts att Ryssland inte kommer arrestera aktiva eller besökare under spelen har jag svårt att tro att de kommer tillåta öppna demonstrationer eller liknande. Jag har även svårt att tro att det inte kommer manifesteras på ett eller annat sätt. Det kommer bli en shitstorm, och förhoppningsvis kommer någon ta vid efter Emma Green Tregaro (på tal om fega förbund, vad fan sysslade Friidrottsförbundet med i somras?) och göra en Tommie Smith/John Carlos eller något annat. Eller att någon idrottare som är homosexuell gör som Jesse Owens gjorde under OS i Berlin 1936 (spöade allt och alla i en massa grenar och Hitler var där och såg på) och vinner en massa medaljer rakt framför näsan på Putin. Jag förstår att de aktiva inte vill bojkotta spelen för de har tränat hela sina liv för att nå dit i vissa fall, men jag förstår inte hur pamparna i slips kan vara sådana fegisar och inte kräva mer av länderna som kandiderar för att få arrangera. När IOK gick ut och sa att de "inte såg några problem med" Rysslands lagar ville jag bara kräkas. eller ännu hellre lägga laxermedel i hela IOK-styrelsens kvällsmat. (Det är alltid extra drygt att ha krånglande mage nattetid.) Egentligen vill jag bara dunka skallen i väggen för jag kan inte förstå vad det är som är så skrämmande med kärlek? Jag bara fattar inte. Apropå Viasat-debatten hittade jag en [url=www.expressen.se/sport/kronikorer/anna-friberg/friberg-os-kommer-inte-bli-som-vanligt/]intressant krönika av Expressens Anna Friberg[/url], med slutklämmen att det indirekt är regeringens fel att SVT inte hade pengar nog att köpa loss OS (som sett till publiciteten för marginalsporter är det överlägset viktigaste idrottsevenemanget ur en sportslig mångfalds-synvinkel, om ni frågar mig). Det var allt jag hade att säga i ämnet för tillfället. Det lär komma mera. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Vi sväljer mycket skit
Tillbaka
Topp