Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
videokamera
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 82118" data-attributes="member: 12152"><p>Jag håller helt med Aarebum när det gäller vikten av en bra stabilistatorfunktion. </p><p></p><p>Notera att det finns två olika typer av skakskydd eller bildstabilisator. Dels finns det modeller med optisk stabilisator som rent mekaniskt dämpar optikens rörelser med hjälp av servon och en elastisk upphängning. Den andra varianten är digital stabilisator som fungerar genom att det ligger en inaktiv pixelram med en viss pixelbredd runt den aktiva delen av sensorchipet. När man skakar flyttas den aktiva rutan för att kompensera kamerans snabba rörelser. En digital bildstabilisator har bara ett visst arbetsområde och om "skaken" överstiger detta område hackar bilden. Den typen av stabilisator är alltså rent mjukvarumässig och det skiljer sig en hel del mellan olika tillverkare. Enligt mina egna erfarenheter ligger Sony långt framme med deras SuperSteadyshot. JVC tycker jag är en av de sämre med en ganska dålig hantering av överbelastning av stabilisatorn. </p><p></p><p>Optiska stabilisatorer är helt överlägsna digitala i prestanda. Med en bra optisk stabilisator kan man filma handhållet med 18-20X zoom med ett acceptabelt resultat medan man med en BRA digital motsvarighet får nöja sig med runt 10X innan det blir ryckiga artefakter i bilden. Ett dåligt digitalt skakskydd lägger av redan vid 6-7X och man är nästan tvungen att släpa med sig ett stativ om det ska bli några användbara sekvenser i teleläge. </p><p></p><p>Tyvärr har de senaste årens miniatyrisering av kameror medfört att det numera nästan enbart går att hitta kameror med digitala stabilisatorer i den lägre prisklassen. Det är helt enkelt för dyrt att tillverka små och bra optiska diton. Canon har en modell i litet uppåtstående format som har optisk stabilisator, men annars är det större kameror som gäller. På den tiden när Hi8-kameror var aktuella fanns det optiska skakskydd i ett flertal kameror i den lägre konsumentklassen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 82118, member: 12152"] Jag håller helt med Aarebum när det gäller vikten av en bra stabilistatorfunktion. Notera att det finns två olika typer av skakskydd eller bildstabilisator. Dels finns det modeller med optisk stabilisator som rent mekaniskt dämpar optikens rörelser med hjälp av servon och en elastisk upphängning. Den andra varianten är digital stabilisator som fungerar genom att det ligger en inaktiv pixelram med en viss pixelbredd runt den aktiva delen av sensorchipet. När man skakar flyttas den aktiva rutan för att kompensera kamerans snabba rörelser. En digital bildstabilisator har bara ett visst arbetsområde och om "skaken" överstiger detta område hackar bilden. Den typen av stabilisator är alltså rent mjukvarumässig och det skiljer sig en hel del mellan olika tillverkare. Enligt mina egna erfarenheter ligger Sony långt framme med deras SuperSteadyshot. JVC tycker jag är en av de sämre med en ganska dålig hantering av överbelastning av stabilisatorn. Optiska stabilisatorer är helt överlägsna digitala i prestanda. Med en bra optisk stabilisator kan man filma handhållet med 18-20X zoom med ett acceptabelt resultat medan man med en BRA digital motsvarighet får nöja sig med runt 10X innan det blir ryckiga artefakter i bilden. Ett dåligt digitalt skakskydd lägger av redan vid 6-7X och man är nästan tvungen att släpa med sig ett stativ om det ska bli några användbara sekvenser i teleläge. Tyvärr har de senaste årens miniatyrisering av kameror medfört att det numera nästan enbart går att hitta kameror med digitala stabilisatorer i den lägre prisklassen. Det är helt enkelt för dyrt att tillverka små och bra optiska diton. Canon har en modell i litet uppåtstående format som har optisk stabilisator, men annars är det större kameror som gäller. På den tiden när Hi8-kameror var aktuella fanns det optiska skakskydd i ett flertal kameror i den lägre konsumentklassen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
videokamera
Tillbaka
Topp