Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Viktiga försäkringsfrågor vid skidåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 214795" data-attributes="member: 12152"><p>Rydellen> Jag är som sagt ingen expert på privatområdet, men har naturligtvis tillgång till lite mer information internt. Nedanstående gäller EJ som officiella uttalanden från LF, utan ges av mig som privatperson.</p><p></p><p>Jag har kollat upp frågan med skadeansvariga i Kalmar Län och det har mycket riktigt blivit en lättnad i villkoren när det gäller undantag för olyckor i samband med sportaktiviteter. Numera undantas endast "boxning eller annan kampsport där slag/sparkar ingår" enligt nedan. Detta gäller för Kalmar län. Det KAN vara andra regler för andra länsbolag och för helt säkert besked är det respektive länsbolags egna villkor som gäller. Jag har just tittat igenom några olika länsvillkor och det förefaller vara lika på just den här punkten i Göteborg och Kalmar tex, men man kan alltså inte fritt anta att det gäller i hela Sverige. </p><p></p><p>Den förlängda reseförsäkringen du nämner ger inget utökat skydd, utan förlänger endast de villkor som gäller för hemförsäkringen i de fall du är borta hemifrån i mer än 45 dagar. </p><p></p><p>Reseskyddet är globalt. Samma villkor gäller alltså för dig i alperna som för killen i Himalaya, förutsatt att Himalaya-killen inte har speciella avtal i samband med en expedition eller liknande. Hemförsäkringen täcker en helikopterräddning i bergsmiljö om det skulle bli nödvändigt, oavsett om det är i Åre eller i Nepal. Jag har själv en lillebror som skadade nacken i en krasch i Österrike och blev hämtad med helikopter. Jag blev då imponerad över vilken effektivt hantering av ärendet som uppvisades från försäkringsbolaget i Kalmar. Inget snack alls och full service med transporter på plats, sjukvård och anpassad hemresa. </p><p></p><p>Man har som försäkringstagare tillgång till den kompletta villkorstexten via Länsförsäkringars hemsida genom att man väljer aktuellt länsbolag. Gå sedan till Försäkring>Boende och därefter aktuell hemförsäkringsform (Villa, Hyresrätt, Student osv). Under fliken Fakta hittar du/ni villkoret för hemförsäkringen. Titta sedan under kapitel J för att hitta villkoren för reseskyddet. Det är ungefär på s.40 i dokumentet. Här är direktlänken till Kalmar Läns hemförsäkringsvillkor för villa:</p><p></p><p><a href="http://www3.lansforsakringar.se/NR/rdonlyres/e6hxizfnenzjck5hohoot2xbrvp625w33lazvvpww3vc4a7n4bmdq53znop442wrbfc2ntwk7mjx4uu2t7s6oeorwhg/Bol16VH06.pdf" target="_blank">http://www3.lansforsakringar.se/NR/rdonlyres/e6hxizfnenzjck5hohoot2xbrvp625w33lazvvpww3vc4a7n4bmdq53znop442wrbfc2ntwk7mjx4uu2t7s6oeorwhg/Bol16VH06.pdf</a></p><p></p><p>Det som står i det villkoret gäller. Det finns ingen annan mer ingående regelsamling eller liknande som används vid behandling av ärenden, utan även skadereglerarna använder sig av den texten vid beslut.</p><p></p><p>Så här ser texten ut i avsnittet om olycksfall på resande fot (ur Länsförsäkringar Kalmar Läns villa-hemförsäkringsvillkor 2006) :</p><p></p><p>****************</p><p>J.4 Kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallsskada:</p><p>J.4.1 Omfattning</p><p></p><p>Försäkringen gäller för nödvändiga och skäliga kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallsskada som avser:</p><p>• vårdkostnader</p><p>• tandkostnader</p><p>• resekostnader</p><p>• merkostnader</p><p></p><p>Försäkringen gäller inte för</p><p>• kostnad för vistelse på bad- eller kuranstalt och därmed förenade resor</p><p>• kostnad som är förorsakad av att fartyg eller flygplan måste ändra sin färdplan</p><p>• sjukdom som orsakats av alkohol, sömnmedel, narkotiska medel eller missbruk av läkemedel</p><p>• skada vid utövning av boxning eller annan kampsport där slag/sparkar ingår</p><p>• kostnad som kan ersättas från annat håll enligt lag, konvention, författning, kollektivavtal, annan försäkring eller från kommun, landsting och staten.</p><p>• kostnad som skulle ha ersatts av allmän försäkringskassa om du vore</p><p>ansluten</p><p></p><p>Följande begränsningar gäller:</p><p>• Försäkringen gäller inte för kostnader som beror på att vårdbehov förelåg</p><p>redan då resan startade. Blir hälsotillståndet akut försämrat under</p><p>resan och du inte haft anledning att förutse detta får du ersättning för de</p><p>kostnader som försämringen medfört.</p><p>• För olycksfall i samband med flygning gäller försäkringen endast om du</p><p>varit passagerare.</p><p>• Försäkringen gäller inte för merkostnader som uppkommit på grund</p><p>av att kroppsfel (sjukdom, sjukliga förändringar eller lyte) förelåg när när</p><p>olycksfallet inträffade.</p><p></p><p>**********************</p><p></p><p>Som jag nämnde ovan är alltså boxning och kampsport det enda sportrelaterade undantaget. All form av skidåkning täcks alltså av hemförsäkringens reseskydd, oavsett om man åker offpist eller inte. </p><p></p><p>NOTERA DOCK undantag 3 som gäller bruk av alkohol. Inte för att det är vanligt bland seriösa åkare, men nog ser man ganska ofta semesteråkare som super till på afterskin en bit upp i systemet och sedan åker påverkade ner. Skulle det uppstå en skada vid ett sådant tillfälle och alkoholintaget går att styrka är det alltså risk för att ersättning uteblir.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 214795, member: 12152"] Rydellen> Jag är som sagt ingen expert på privatområdet, men har naturligtvis tillgång till lite mer information internt. Nedanstående gäller EJ som officiella uttalanden från LF, utan ges av mig som privatperson. Jag har kollat upp frågan med skadeansvariga i Kalmar Län och det har mycket riktigt blivit en lättnad i villkoren när det gäller undantag för olyckor i samband med sportaktiviteter. Numera undantas endast "boxning eller annan kampsport där slag/sparkar ingår" enligt nedan. Detta gäller för Kalmar län. Det KAN vara andra regler för andra länsbolag och för helt säkert besked är det respektive länsbolags egna villkor som gäller. Jag har just tittat igenom några olika länsvillkor och det förefaller vara lika på just den här punkten i Göteborg och Kalmar tex, men man kan alltså inte fritt anta att det gäller i hela Sverige. Den förlängda reseförsäkringen du nämner ger inget utökat skydd, utan förlänger endast de villkor som gäller för hemförsäkringen i de fall du är borta hemifrån i mer än 45 dagar. Reseskyddet är globalt. Samma villkor gäller alltså för dig i alperna som för killen i Himalaya, förutsatt att Himalaya-killen inte har speciella avtal i samband med en expedition eller liknande. Hemförsäkringen täcker en helikopterräddning i bergsmiljö om det skulle bli nödvändigt, oavsett om det är i Åre eller i Nepal. Jag har själv en lillebror som skadade nacken i en krasch i Österrike och blev hämtad med helikopter. Jag blev då imponerad över vilken effektivt hantering av ärendet som uppvisades från försäkringsbolaget i Kalmar. Inget snack alls och full service med transporter på plats, sjukvård och anpassad hemresa. Man har som försäkringstagare tillgång till den kompletta villkorstexten via Länsförsäkringars hemsida genom att man väljer aktuellt länsbolag. Gå sedan till Försäkring>Boende och därefter aktuell hemförsäkringsform (Villa, Hyresrätt, Student osv). Under fliken Fakta hittar du/ni villkoret för hemförsäkringen. Titta sedan under kapitel J för att hitta villkoren för reseskyddet. Det är ungefär på s.40 i dokumentet. Här är direktlänken till Kalmar Läns hemförsäkringsvillkor för villa: [URL]http://www3.lansforsakringar.se/NR/rdonlyres/e6hxizfnenzjck5hohoot2xbrvp625w33lazvvpww3vc4a7n4bmdq53znop442wrbfc2ntwk7mjx4uu2t7s6oeorwhg/Bol16VH06.pdf[/URL] Det som står i det villkoret gäller. Det finns ingen annan mer ingående regelsamling eller liknande som används vid behandling av ärenden, utan även skadereglerarna använder sig av den texten vid beslut. Så här ser texten ut i avsnittet om olycksfall på resande fot (ur Länsförsäkringar Kalmar Läns villa-hemförsäkringsvillkor 2006) : **************** J.4 Kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallsskada: J.4.1 Omfattning Försäkringen gäller för nödvändiga och skäliga kostnader i samband med akut sjukdom och olycksfallsskada som avser: • vårdkostnader • tandkostnader • resekostnader • merkostnader Försäkringen gäller inte för • kostnad för vistelse på bad- eller kuranstalt och därmed förenade resor • kostnad som är förorsakad av att fartyg eller flygplan måste ändra sin färdplan • sjukdom som orsakats av alkohol, sömnmedel, narkotiska medel eller missbruk av läkemedel • skada vid utövning av boxning eller annan kampsport där slag/sparkar ingår • kostnad som kan ersättas från annat håll enligt lag, konvention, författning, kollektivavtal, annan försäkring eller från kommun, landsting och staten. • kostnad som skulle ha ersatts av allmän försäkringskassa om du vore ansluten Följande begränsningar gäller: • Försäkringen gäller inte för kostnader som beror på att vårdbehov förelåg redan då resan startade. Blir hälsotillståndet akut försämrat under resan och du inte haft anledning att förutse detta får du ersättning för de kostnader som försämringen medfört. • För olycksfall i samband med flygning gäller försäkringen endast om du varit passagerare. • Försäkringen gäller inte för merkostnader som uppkommit på grund av att kroppsfel (sjukdom, sjukliga förändringar eller lyte) förelåg när när olycksfallet inträffade. ********************** Som jag nämnde ovan är alltså boxning och kampsport det enda sportrelaterade undantaget. All form av skidåkning täcks alltså av hemförsäkringens reseskydd, oavsett om man åker offpist eller inte. NOTERA DOCK undantag 3 som gäller bruk av alkohol. Inte för att det är vanligt bland seriösa åkare, men nog ser man ganska ofta semesteråkare som super till på afterskin en bit upp i systemet och sedan åker påverkade ner. Skulle det uppstå en skada vid ett sådant tillfälle och alkoholintaget går att styrka är det alltså risk för att ersättning uteblir. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Viktiga försäkringsfrågor vid skidåkning
Tillbaka
Topp