Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
VILDMARKSOFFPISTSKIDA för SCHWEDEN alp ÅRE
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 923766" data-attributes="member: 12152"><p>För en åkare av din storlek går det åt rätt mycket skida. Sen är det svårt att säga något exakt utifrån din beskrivning, eftersom du inte berättar något om hur du åker, eller kanske framförallt hur du vill åka. </p><p></p><p>Åt det lekfulla hållet har du AKJJ, BC och R2 i 19x-längder. Gillar du inte frammonterat så tror jag dock att du kan stryka den typen av skida. De är jibbiga i stancen alla tre, och så är även övriga som har den geometrin. </p><p></p><p>Breddmässigt finns det ingen anledning att gå upp över 120mm, men jag skulle inte gå under 110mm heller. I Åre passar det bäst med skidor som man betecknar som allroundskidor med offfpistfokus. Moderna midfats helt enkelt, precis som du är inne på. I praktiken skulle du kunna välja en 100-110mm också, men då tycker i alla fall jag att man släpper lite väl mycket på offpistegenskaperna och släpper in pistprestanda. Även om det inte är höftdjupt speciellt ofta i Åre, så föredrar jag ändå att åka på lite större grejor, även i dålig snö. I Åre behöver du framförallt en skida som gör lite halvkass snö, som vindblåst och 7cm puder på hårt, till rolig snö. Det är där bredden behövs och inte för den promillen dagar med bottenlöst. </p><p></p><p>Jag hade istället valt en skida med mer traditionell balans, fast ändå med moderna attribut. Moment Bibby Pro som Utter är inne på är en riktigt fin skida. Lättkörd och välbalanserad, men ändå tämligen högpresterande. Samtidigt tar den ett steg mot en mer jibborienterad montering med alla fördelar som det ger, utan att för den skull bli för centerbalanserad. Det finns mycket tradtionell känsla kvar i Bibbyn. Völkl Shiro i 193 är också väldigt tänkbar, även om jag inte har testat den än. Offpist i kubik i rockerkurvan och fullkontaktskant ger (förmodligen) lite mer pondus på fast underlag än 5-points. Precis som Sist säger är även Down CD2 190 ett riktigt bra alternativ för dig som är lite tyngre. Samma grundbalans som Bibby, men med lite mer stuns. I det närmaste optimal rockerkurva och även där en mix mellan traditionell balans och mer framflyttad montering. Marknaden innehåller mängder med alternativ, men något i stil med dessa tre hade jag tagit.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 923766, member: 12152"] För en åkare av din storlek går det åt rätt mycket skida. Sen är det svårt att säga något exakt utifrån din beskrivning, eftersom du inte berättar något om hur du åker, eller kanske framförallt hur du vill åka. Åt det lekfulla hållet har du AKJJ, BC och R2 i 19x-längder. Gillar du inte frammonterat så tror jag dock att du kan stryka den typen av skida. De är jibbiga i stancen alla tre, och så är även övriga som har den geometrin. Breddmässigt finns det ingen anledning att gå upp över 120mm, men jag skulle inte gå under 110mm heller. I Åre passar det bäst med skidor som man betecknar som allroundskidor med offfpistfokus. Moderna midfats helt enkelt, precis som du är inne på. I praktiken skulle du kunna välja en 100-110mm också, men då tycker i alla fall jag att man släpper lite väl mycket på offpistegenskaperna och släpper in pistprestanda. Även om det inte är höftdjupt speciellt ofta i Åre, så föredrar jag ändå att åka på lite större grejor, även i dålig snö. I Åre behöver du framförallt en skida som gör lite halvkass snö, som vindblåst och 7cm puder på hårt, till rolig snö. Det är där bredden behövs och inte för den promillen dagar med bottenlöst. Jag hade istället valt en skida med mer traditionell balans, fast ändå med moderna attribut. Moment Bibby Pro som Utter är inne på är en riktigt fin skida. Lättkörd och välbalanserad, men ändå tämligen högpresterande. Samtidigt tar den ett steg mot en mer jibborienterad montering med alla fördelar som det ger, utan att för den skull bli för centerbalanserad. Det finns mycket tradtionell känsla kvar i Bibbyn. Völkl Shiro i 193 är också väldigt tänkbar, även om jag inte har testat den än. Offpist i kubik i rockerkurvan och fullkontaktskant ger (förmodligen) lite mer pondus på fast underlag än 5-points. Precis som Sist säger är även Down CD2 190 ett riktigt bra alternativ för dig som är lite tyngre. Samma grundbalans som Bibby, men med lite mer stuns. I det närmaste optimal rockerkurva och även där en mix mellan traditionell balans och mer framflyttad montering. Marknaden innehåller mängder med alternativ, men något i stil med dessa tre hade jag tagit. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
VILDMARKSOFFPISTSKIDA för SCHWEDEN alp ÅRE
Tillbaka
Topp