Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
VILDMARKSOFFPISTSKIDA för SCHWEDEN alp ÅRE
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 924014" data-attributes="member: 12152"><p>Intressant resonemang, men jag håller inte med riktigt. Det känns som att det tankesättet är två-tre år gammalt. Breddhetsen var större för några år sedan då allt blev bredare för varje år. Personligen tycker jag att nackdelarna är fler än fördelarna med en så bred skida, men jag kan ha fel, för jag har inte testat speciellt många skidor i den breddklassen. Egentligen bara en faktiskt, i form av Nordica Jah Love, och det säger sig självt att det inte är bra att låta en enda skida stå som representant för ett helt breddsegment (som förvisso inte är speciellt stort numerärt när det gäller antal modeller). </p><p></p><p>Generellt sett tycker jag dock att när bredden går upp över 125mm någonstans så börjar skidorna bli lite väl tunga i reaktionerna, även utanför pisten. Jag gillar känslan när man låter skidan löpa fritt, men när det tightar till sig lite och man måste trycka till i ett par svängar och korta upp åkningen så blir det för mycket vridmoment i fötterna och jag tappar känslan av total kontroll. Det uppstår en fördröjning i den annars omedelbara kommunikationen mellan åkare, skida och underlag som stör mig. Det är i stor mån en teknik-, vane- och kraftfråga dock. Jag räcker väl helt enkelt inte till att driva en sådan skida när det börjar stöka till sig. </p><p></p><p>En 115-120mm-skida hanterar skräpsnö riktigt bra och flyter mer än tillräckligt i bottenlöst för att jag mycket sällan önskar mig något bredare. Det känns som att marknaden har mognat i den aspekten att man har hittat en lagom bredd för offpistskidor som används i blandade snöförhållanden. MEN, utvecklingen fortsätter ju som tur är ändå, så kanske rocker och flexkurvor kan göra att skidor upp mot 135-145mm kan upplevas som lätthanterliga och smidiga. Jag har aldrig testat Ski Logic, så dom kanske har tagit ett kliv framåt. Fördelen är ju som du säger att flytet förbättras ytterligare, vilket gör att gränsen för vad som upplevs som bottenlöst flyttas till ett 15cm-dump. Det är ju en klar fördel i Åre, och det var jag ju inne på innan, om än med en lite annan infallsvinkel. </p><p></p><p>Om du är i Tandådalen i helgen, så plocka gärna med Depth:en så kommer jag fram och anhåller om en provklämning om jag får syn på dig... (åkning på 140mm+ går utöver mina teliskunskaper med råge, så du behöver inte oroa dig för att jag ska fråga om en provtur).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 924014, member: 12152"] Intressant resonemang, men jag håller inte med riktigt. Det känns som att det tankesättet är två-tre år gammalt. Breddhetsen var större för några år sedan då allt blev bredare för varje år. Personligen tycker jag att nackdelarna är fler än fördelarna med en så bred skida, men jag kan ha fel, för jag har inte testat speciellt många skidor i den breddklassen. Egentligen bara en faktiskt, i form av Nordica Jah Love, och det säger sig självt att det inte är bra att låta en enda skida stå som representant för ett helt breddsegment (som förvisso inte är speciellt stort numerärt när det gäller antal modeller). Generellt sett tycker jag dock att när bredden går upp över 125mm någonstans så börjar skidorna bli lite väl tunga i reaktionerna, även utanför pisten. Jag gillar känslan när man låter skidan löpa fritt, men när det tightar till sig lite och man måste trycka till i ett par svängar och korta upp åkningen så blir det för mycket vridmoment i fötterna och jag tappar känslan av total kontroll. Det uppstår en fördröjning i den annars omedelbara kommunikationen mellan åkare, skida och underlag som stör mig. Det är i stor mån en teknik-, vane- och kraftfråga dock. Jag räcker väl helt enkelt inte till att driva en sådan skida när det börjar stöka till sig. En 115-120mm-skida hanterar skräpsnö riktigt bra och flyter mer än tillräckligt i bottenlöst för att jag mycket sällan önskar mig något bredare. Det känns som att marknaden har mognat i den aspekten att man har hittat en lagom bredd för offpistskidor som används i blandade snöförhållanden. MEN, utvecklingen fortsätter ju som tur är ändå, så kanske rocker och flexkurvor kan göra att skidor upp mot 135-145mm kan upplevas som lätthanterliga och smidiga. Jag har aldrig testat Ski Logic, så dom kanske har tagit ett kliv framåt. Fördelen är ju som du säger att flytet förbättras ytterligare, vilket gör att gränsen för vad som upplevs som bottenlöst flyttas till ett 15cm-dump. Det är ju en klar fördel i Åre, och det var jag ju inne på innan, om än med en lite annan infallsvinkel. Om du är i Tandådalen i helgen, så plocka gärna med Depth:en så kommer jag fram och anhåller om en provklämning om jag får syn på dig... (åkning på 140mm+ går utöver mina teliskunskaper med råge, så du behöver inte oroa dig för att jag ska fråga om en provtur). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
VILDMARKSOFFPISTSKIDA för SCHWEDEN alp ÅRE
Tillbaka
Topp