Vilka allmountainskidor?

ECrider

Medlem
Vilka allmountainskidor?
Tjo!

Dax för nya skidor till säsongen vad det verkar.

Ska nog köra 50% Pist och 50% Topptur/offpist, hoppas på så mycket som möjligt av det sistnämnda, så prion på skidval ligger trots allt där, men det ska gå att trycka lite pist med!

Har i 2 år kört på ett par BD Kilowatt 175cm med Diamir Freeride+ bindningar, då det blitt en hel del topptur.

Kommer att ha kvar dessa för att kunna flytta emellan bindingar och så.

Tycker Kilowatten känns lite livlös och tveksam, och lite för smal för pudret. Vill nog ha tag på något med lite mer tryck i. Kommer i huvudsak vara i Svenska och Norska fjällen med topptur och offpist, Hemavan, Kebnekaise, kanske Romsdalen osv.., men även lite piståk här hemma i Dalarna.
Är medelgod åkare med starka ben som vill utvecklas.

Är 175cm/73kg

De modeller jag kikat nu på är:

Dynastar Sultan 94,
K2 Hardside
K2 COOMBack
Völkl Gotama
Völkl Mantra

Har inte provat nån av dessa, men alla verkar vettiga till det jag ska använda dom till.

Vad tror ni? Tips? Längd? Kommer som sagt ha kvar Kilowattarna och kanske köpa till ett par Marker Duke eller liknande.

Vilka allmountainskidor?
Ska du på topptur tycker jag nog du kan räkna bort sultan och mantra, smala och tunga. Vet ej hur vikten på K2 Hardside är, men om jag minns är den lättare samt har tip-rocker vilket ökar flytet en del.

Vilka allmountainskidor?
3 av mina vänner körde pa Sidestash förra aret och var mycket nöjda. Samtliga aggresiva akare men olika kropssize. Användes för saväl djupsnö i Alta, pistakning samt Mt blanc bestigning. Hade jag inte lagt en förmögenhet pa lagg förra aret skulle jag uppgraderat med ett par Sidestash.

Senast ändrad:
Vilka allmountainskidor?
Kolla på BD Verdict? Den är ju bredare och fin annars så har du ju BD Drift som är en turskida som är 100 mm bred. Mantra är inget alternativ tycker jag personligen. Lite för tung för att gå på tur med. Sidestash och Coomback är utmärkta skidor!

Kolla på runt 175 till 180 cm skidor tycker jag. Men det där med längden är personligt.

Tillbaka
Topp