Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
vilka fetisar är bäst?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 7867" data-attributes="member: 13861"><p>Om målet för åkningen är seriös offpist så tycker jag inte ens att skidor med mindre än 85 mm midja ens är något alternativ längre. De flesta av dagens fetingar (midjemått 85+) är tillräckligt vridstyva för att klara av riktigt hårt underlag. Det gäller bara att vara lite mer bestämd när man kantar skidan så sitter den på de flesta underlag. Det är ju inte direkt ofta man åker ren blåis och då är väl ett par stegjärn och en isyxa att föredra. Fetingar har väl sina största fördelar i riktig skitsnö, som t.ex. skare, över skidor med X-Scream-mått vars svängradie ofta ställer till problem. En fet midja bryter inte igenom skaren lika mycket utan ligger mera ovanpå och åkningen blir alltså mycket lättare och mindre tröttsam + fasen så mycket roligare. Du kan fokusera på att ha kul istället för att åka runt och svära över taskig snö. Hur det blir i riktigt mycket puder behöver jag nog inte ens säga.</p><p></p><p>Själv har jag åkt fetingar i tre/fyra år nu i allt från 50 graders stenhård kartong till fetaste pudret och har inte känt en enda sekunds längtan till smalare skidor. Har åkt på Arno Adam nu i två säsonger och den funkar skapligt i pisten t.om. (vad man nu ska dit och göra egentligen?). </p><p></p><p>Satsa på ett Bandit XXX, Head Monster, K2 AK Launcher, AK Enemy eller Atomic 10.EX och du lär inte bli missnöjd. De riktiga monstrena typ Fischer Big Stix 106, Nordica W105 eller Atomic Powder Ride kanske inte riktigt är att rekommendera om du inte håller till enbart hos Mike Wiegele eller bara åker när det är bottenlöst. Läs test på <a href="http://www.sfnet.nu/skidor_02/skidor.asp" target="_blank">http://www.sfnet.nu/skidor_02/skidor.asp</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 7867, member: 13861"] Om målet för åkningen är seriös offpist så tycker jag inte ens att skidor med mindre än 85 mm midja ens är något alternativ längre. De flesta av dagens fetingar (midjemått 85+) är tillräckligt vridstyva för att klara av riktigt hårt underlag. Det gäller bara att vara lite mer bestämd när man kantar skidan så sitter den på de flesta underlag. Det är ju inte direkt ofta man åker ren blåis och då är väl ett par stegjärn och en isyxa att föredra. Fetingar har väl sina största fördelar i riktig skitsnö, som t.ex. skare, över skidor med X-Scream-mått vars svängradie ofta ställer till problem. En fet midja bryter inte igenom skaren lika mycket utan ligger mera ovanpå och åkningen blir alltså mycket lättare och mindre tröttsam + fasen så mycket roligare. Du kan fokusera på att ha kul istället för att åka runt och svära över taskig snö. Hur det blir i riktigt mycket puder behöver jag nog inte ens säga. Själv har jag åkt fetingar i tre/fyra år nu i allt från 50 graders stenhård kartong till fetaste pudret och har inte känt en enda sekunds längtan till smalare skidor. Har åkt på Arno Adam nu i två säsonger och den funkar skapligt i pisten t.om. (vad man nu ska dit och göra egentligen?). Satsa på ett Bandit XXX, Head Monster, K2 AK Launcher, AK Enemy eller Atomic 10.EX och du lär inte bli missnöjd. De riktiga monstrena typ Fischer Big Stix 106, Nordica W105 eller Atomic Powder Ride kanske inte riktigt är att rekommendera om du inte håller till enbart hos Mike Wiegele eller bara åker när det är bottenlöst. Läs test på [URL]http://www.sfnet.nu/skidor_02/skidor.asp[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
vilka fetisar är bäst?
Tillbaka
Topp