Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vilka pistskidor till ungdom?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pistgubbe" data-source="post: 1072556" data-attributes="member: 75055"><p>Om du inte planerar att köpa flera par skidor så tycker jag inte att du skall köpa någon av skidorna i länkarna. Skulle rekommendera något som är mer all-mountain och låta honom upptäcka vad som är roligast. Min äldste son vägrade länge att ha något annat än Fischer "med fönster fram", d.v.s. smala junior race. (På den tiden var jag också väldigt mycket mer pistfokuserad och tyckte också att det var ett bra val.) Han åkte superfint med skärande svängar i pist, men användningsområdet var alldeles för smalt och han tyckte inte att någon annan åkning var kul. Lite bredare skidor förändrade hans åkning totalt och nu tycker han om all sorts åkning: skog, puckel, lössnö, pist etc. Hans första skidor efter rena race var Rossignol Experience 83 i vuxenmodell. Dessa är lite mjukare och har mycket bredare område. (Nu är han 15 år och vi delar skidor. Mest åker han nu på Line Prophet 98 179cm och Völkl RTM 84 181cm.) </p><p></p><p>Så jag skulle rekommendera något sådant, runt 85-90 i midja, vuxenmodell som inte är för hård. </p><p></p><p>(Sedan är det en smaksak. Min yngste som är 12 år - stor och stark 171cm 58kg - åker bara på Hendryx Funcalistic 182cm. Han skär klockrent i brant pist, kör i lössnö och hoppar 360s. Han har ett par parkskidor men vill inte åka på dem längre då han tycker att de är för veka. Så vissa barn trivs jättebra med biffiga skidor.)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pistgubbe, post: 1072556, member: 75055"] Om du inte planerar att köpa flera par skidor så tycker jag inte att du skall köpa någon av skidorna i länkarna. Skulle rekommendera något som är mer all-mountain och låta honom upptäcka vad som är roligast. Min äldste son vägrade länge att ha något annat än Fischer "med fönster fram", d.v.s. smala junior race. (På den tiden var jag också väldigt mycket mer pistfokuserad och tyckte också att det var ett bra val.) Han åkte superfint med skärande svängar i pist, men användningsområdet var alldeles för smalt och han tyckte inte att någon annan åkning var kul. Lite bredare skidor förändrade hans åkning totalt och nu tycker han om all sorts åkning: skog, puckel, lössnö, pist etc. Hans första skidor efter rena race var Rossignol Experience 83 i vuxenmodell. Dessa är lite mjukare och har mycket bredare område. (Nu är han 15 år och vi delar skidor. Mest åker han nu på Line Prophet 98 179cm och Völkl RTM 84 181cm.) Så jag skulle rekommendera något sådant, runt 85-90 i midja, vuxenmodell som inte är för hård. (Sedan är det en smaksak. Min yngste som är 12 år - stor och stark 171cm 58kg - åker bara på Hendryx Funcalistic 182cm. Han skär klockrent i brant pist, kör i lössnö och hoppar 360s. Han har ett par parkskidor men vill inte åka på dem längre då han tycker att de är för veka. Så vissa barn trivs jättebra med biffiga skidor.) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vilka pistskidor till ungdom?
Tillbaka
Topp