vilka pjäxor?

• Trådstartare Trådstartare flowerpower
  • Start datum Start datum
F

flowerpower

Guest
vilka pjäxor?
tjena, växt ut mina pjäxor sen förra säsongen och letar nu pjäxor, Men eftersom butikerna inte har börjat sälja än så kan jag ju inte fråga dem så jag passar på här,

okey, storlek är 26,5 jag letar efter.

jag kör 70% park och 30% pist
Jag är inte direkt den avancerade jibbern direkt. I år blir det väl myk rail, 3a,5a, ja typ the basics så letar inte efter någon värsting pjäxa.
I pisten har jag väl helt okej teknik, kör med hög fart, rätt teknik i svängar osv.
+ att det kan bli lite offpist ibland också då :p

under 2000kr,

tacksam för svar :)

Senast ändrad:
vilka pjäxor?
Butikerna säljer ju pjäxor för fullt, det låter som att du går till fel butiker (Stadium, Intersport och liknande) helt enkelt.
Gå till en duktig butik som säljer väldigt mycket pjäxor och be dem hjälpa dig. De kommer fråga massa frågor om mer än det du nämnt för oss och sedan förhoppningsvis ta fram några pjäxor som både passar foten och passar din åkstil.

Den allmänna åsikter här på Freeride är att vi brukar undvika att göra pjäxrekomendationer, såvida det till exempel inte rör sig om någon som har provat och snarare vill ha fördelar/nackdelar på två pjäxor som sitter lika bra...

vilka pjäxor?
Carled sa:
Butikerna säljer ju pjäxor för fullt, det låter som att du går till fel butiker (Stadium, Intersport och liknande) helt enkelt.
Gå till en duktig butik som säljer väldigt mycket pjäxor och be dem hjälpa dig. De kommer fråga massa frågor om mer än det du nämnt för oss och sedan förhoppningsvis ta fram några pjäxor som både passar foten och passar din åkstil.

Den allmänna åsikter här på Freeride är att vi brukar undvika att göra pjäxrekomendationer, såvida det till exempel inte rör sig om någon som har provat och snarare vill ha fördelar/nackdelar på två pjäxor som sitter lika bra...
okey tack för snabbt svar!

vilka pjäxor?
Hmm, Någon FullTilt kanske? Bytbara Tungor är en Rejäl fördel om man kör all Moutain.

vilka pjäxor?
Jag är själv en allround åkare och kör med ett par Salomon SPK Kreation vilket jag tycker funkar väldigt bra i både pist, offpist och park.

Eftersom du kör mest park kanske du ska leta efter en pjäxa som är mer anpassad för just parkåkning. Fultilt har ju en smart grej på sina pjäxor där man kan bytta tunga så man kan få en hårdare eller mjukare flex i sin pjäxa. För en som har en bred fot skulle jag inte rekommendera fultilt för deras modeller är väldigt smala, spk är lite bredare. :)

vilka pjäxor?
jag köpte mina från intersports egna märke firefly, de har en schysst modell förr jibbing som kostar 2000, fråga om de har några kvar från förra året, enda skillnaden är att de har annan färg, fick mina på det sättet för 1200, men det är ju upp till dig om du vill ha ett bra märke eller lite "låtsas", men skulle ändå tipsa om dem om du som du skrev inte är en väldigt avancerad jibber. :)

vilka pjäxor?
Det kommer vara nog en del som börjar klaga nu men jag har varit i dem flesta skidbutiker här i Göteborg och dem säger att Full tilt, dem är så jävla snygga och sköna och praktiska med utbytbar tunga men 2 av 3 har slutat sälja dem för att kunder kommer tillbaka med dem för att spännen har pajjat och järntråden i spännerna har börjat rosta, innerskon har varit helt söndersliten i hälen och att dem är väldigt smala + att formen vid tårna på pjäxan är som att du har en stortå i mitten av foten. (förlåt att jag var riktigt dålig med punkter)

Salomons Spk pjäxa är en 100% park pjäxa som är riktigt skön men är väldigt bred pågrund av att den bara har 2 spännen som gör att foten åker runt i pjäxan. Så SPKn är inget bra enligt de flesta affärer.

Jag har testat både Full tilt och SPK och tycker dem är sjukt sköna men jag valde att köra med ett Par nordica Ace of spades istället som jag rekomenderar stakt! Nordicas pjäxor (ej slalom pjäxor) har den 3 delade funktionen som Full tilt har som gör att det blir riktigt go flex i pjäxan, finns ett antal olika Nordica pjäxor som har detta oftast är det park pjäxorna.

Mvh David :)

Hoppas det var till någon hjälp och att du hittar ett par bra pjäxor!

Tillbaka
Topp