Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vilka skidor är bra och roliga för oss med svåra knäskador?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LawndartGustav" data-source="post: 1197777" data-attributes="member: 14475"><p>Min flickvän både cyklar och åker skidor med skena pga misslyckad korsbandsoperation.</p><p>Hon märker dock att det inte räcker med bara cykling för att knät ska vara stabilt för skidåkning.</p><p>Vill du kunna åka så gäller livslång rehab för det dåliga knät, du får köra styrka och stabilitetsövningar helt enkelt. Finns mkt du kan göra hemma utan att behöva gå till ett gym. Ta däremot kontakt med någon duktig som kan se var du är stark/svag så du kan träna upp knät på rätt sätt. Att någon glad amatör som mig ger dig övningar räcker mest sannolikt inte.</p><p>Med det sagt skulle jag inte åka speciellt mkt på skär eftersom krafterna ökar något enormt. Vill du ha bra kanter och har du svårt att få skidorna att släppa så se till att du drar av kanterna 20-30cm i nos och tail på skidorna så de inte är vassa där.</p><p>Personligen hade jag valt en skida på ca 90 i midja för att inte fastna i lös snö i pisten t.ex. snö som sladdas upp. QST 92 t.ex. är en bra allroundskida.</p><p>Bräda är ju ofta lite snällare för knäna och man kan ju alltid ha knäskydd så de funkar under knäskenan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LawndartGustav, post: 1197777, member: 14475"] Min flickvän både cyklar och åker skidor med skena pga misslyckad korsbandsoperation. Hon märker dock att det inte räcker med bara cykling för att knät ska vara stabilt för skidåkning. Vill du kunna åka så gäller livslång rehab för det dåliga knät, du får köra styrka och stabilitetsövningar helt enkelt. Finns mkt du kan göra hemma utan att behöva gå till ett gym. Ta däremot kontakt med någon duktig som kan se var du är stark/svag så du kan träna upp knät på rätt sätt. Att någon glad amatör som mig ger dig övningar räcker mest sannolikt inte. Med det sagt skulle jag inte åka speciellt mkt på skär eftersom krafterna ökar något enormt. Vill du ha bra kanter och har du svårt att få skidorna att släppa så se till att du drar av kanterna 20-30cm i nos och tail på skidorna så de inte är vassa där. Personligen hade jag valt en skida på ca 90 i midja för att inte fastna i lös snö i pisten t.ex. snö som sladdas upp. QST 92 t.ex. är en bra allroundskida. Bräda är ju ofta lite snällare för knäna och man kan ju alltid ha knäskydd så de funkar under knäskenan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vilka skidor är bra och roliga för oss med svåra knäskador?
Tillbaka
Topp