Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka skidor ska jag ha? 13/14
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1018738" data-attributes="member: 77701"><p>Ska du bara ha ett par skidor kan jag på rak arm säga att du nog vill ha ett par som är bredare än El Paco. Exakt hur breda är lite klurigare att svara på, men om jag vore du skulle jag kolla in skidor som är mellan 105-115 mm under foten och ungefär lika långa som du själv, give or take ett par centimeter. Det är väl vad jag skulle kalla one quiver-skidor idag, och det finns sjukt mycket att välja på inom den ramen.</p><p></p><p>Det hela är ju en avvägning, men jag tänker såhär – det är extremt mycket enklare att carva i pist med en centimeter bredare skidor än vad det är att åka puder med en centimeter smalare skidor. Dessutom kan rockerprofilen påverka inte bara puderegenskaperna utan även hur laggen beter sig i pist (att de kan bli lättare att kanta i vissa fall).</p><p></p><p>Jag tror inte att CMD-skidorna är för långa rent generellt, men längre skidor kan vara bökiga i skog och (rätta mig om jag har fel nu) personligen tycker jag att långa skidor kan kännas lite trögsvängda även på tillplattat underlag. Vad jag vill komma fram till är alltså att det handlar mycket om vad man själv gillar och var man har tänkt åka.</p><p></p><p>Nu har jag utgått från att du bara kommer ha ett par skidor – visar det sig sedan att du har ett par gamla men åkdugliga park/pistlagg liggandes i förrådet ändrar jag mig omgående till minst 110 under foten och minst lik långa som du själv är <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p><p></p><p>PS. Det går att vänja sig vid att åka på nästan vad som helst med lite tid. Få inte ångest om du inte har möjlighet att testa skidorna innan köp, magkänslan brukar funka bra som köpråd den också.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1018738, member: 77701"] Ska du bara ha ett par skidor kan jag på rak arm säga att du nog vill ha ett par som är bredare än El Paco. Exakt hur breda är lite klurigare att svara på, men om jag vore du skulle jag kolla in skidor som är mellan 105-115 mm under foten och ungefär lika långa som du själv, give or take ett par centimeter. Det är väl vad jag skulle kalla one quiver-skidor idag, och det finns sjukt mycket att välja på inom den ramen. Det hela är ju en avvägning, men jag tänker såhär – det är extremt mycket enklare att carva i pist med en centimeter bredare skidor än vad det är att åka puder med en centimeter smalare skidor. Dessutom kan rockerprofilen påverka inte bara puderegenskaperna utan även hur laggen beter sig i pist (att de kan bli lättare att kanta i vissa fall). Jag tror inte att CMD-skidorna är för långa rent generellt, men längre skidor kan vara bökiga i skog och (rätta mig om jag har fel nu) personligen tycker jag att långa skidor kan kännas lite trögsvängda även på tillplattat underlag. Vad jag vill komma fram till är alltså att det handlar mycket om vad man själv gillar och var man har tänkt åka. Nu har jag utgått från att du bara kommer ha ett par skidor – visar det sig sedan att du har ett par gamla men åkdugliga park/pistlagg liggandes i förrådet ändrar jag mig omgående till minst 110 under foten och minst lik långa som du själv är ;) PS. Det går att vänja sig vid att åka på nästan vad som helst med lite tid. Få inte ångest om du inte har möjlighet att testa skidorna innan köp, magkänslan brukar funka bra som köpråd den också. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka skidor ska jag ha? 13/14
Tillbaka
Topp