Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag ha?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 140463" data-attributes="member: 12152"><p>Ska du ha ett par skulle jag ha satsat på ett par 185-193cm långa skidor med 94-100mm midja. Det finns mängder av modeller som kan tänkas passa. Eftersom du verkar ganska färsk utanför pisten är det bäst att välja ett par skidor med ganska mjukt flex. Det kommer att göra din utvecklingskurva brantare. Min spontana tanke är Fischer Watea om du vill prioritera offpistegenskaper. Den skidan är verkligen helt perfekt om man vill ha något snällt att köra offpist med och samtidigt inte vara helt borta i pisten. Völkl Mantra 191 är ett annat alternativ om du vill ha något som inger mer respekt i pisten. Mantra 184 är ett bra val om du vill ha något lite smidigare, men då måste man nästan ha något större att ta till när det har dumpat. </p><p></p><p>Två par skidor ger dig mer valfrihet. Då hade jag valt ett par 95mm allround och ett par 105+ rena puderskidor. Pistlagg låter det ju som att du redan har och min egen erfarenhet säger mig att det ändå blir väldigt få dagar med pistskidor under en alpsäsong. Jag åkte en enda dag av över 100 med mina Salomon slalomcarvers förra vintern och då ångrade jag mig ändå runt lunchtid när det klarnade upp och man hittar en linje som man vill dra. Finns det kvällsåkning på orten kan det dock vara kul att alternera lite med smalare och kvickare skidor.</p><p></p><p>Ovanstående gäller endast om du har tänkt fokusera på offpiståkning och inte jibba alltför mycket. Ska det snurras och byggas kickar är det bättre att lyssna på någon annan än mig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 140463, member: 12152"] Ska du ha ett par skulle jag ha satsat på ett par 185-193cm långa skidor med 94-100mm midja. Det finns mängder av modeller som kan tänkas passa. Eftersom du verkar ganska färsk utanför pisten är det bäst att välja ett par skidor med ganska mjukt flex. Det kommer att göra din utvecklingskurva brantare. Min spontana tanke är Fischer Watea om du vill prioritera offpistegenskaper. Den skidan är verkligen helt perfekt om man vill ha något snällt att köra offpist med och samtidigt inte vara helt borta i pisten. Völkl Mantra 191 är ett annat alternativ om du vill ha något som inger mer respekt i pisten. Mantra 184 är ett bra val om du vill ha något lite smidigare, men då måste man nästan ha något större att ta till när det har dumpat. Två par skidor ger dig mer valfrihet. Då hade jag valt ett par 95mm allround och ett par 105+ rena puderskidor. Pistlagg låter det ju som att du redan har och min egen erfarenhet säger mig att det ändå blir väldigt få dagar med pistskidor under en alpsäsong. Jag åkte en enda dag av över 100 med mina Salomon slalomcarvers förra vintern och då ångrade jag mig ändå runt lunchtid när det klarnade upp och man hittar en linje som man vill dra. Finns det kvällsåkning på orten kan det dock vara kul att alternera lite med smalare och kvickare skidor. Ovanstående gäller endast om du har tänkt fokusera på offpiståkning och inte jibba alltför mycket. Ska det snurras och byggas kickar är det bättre att lyssna på någon annan än mig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag ha?
Tillbaka
Topp