Vilka skidor ska jag hyra

Apple007

Ny medlem
Hej

Åker iväg på skidresa till alperna nu på fredag och ska hyra skidor på plats.
Vet dock inte vilka jag ska ha, tänkte drf fråga efter tips här på forumet.
Jag åker endast pist, lärde mig åka för 4-5 år har åkt ca 1 vecka varje år.
Längd: 178 vikt 65 kg

Tidigare år har jag åkt med Rossignol PMC 2500

Åker du enbart pist tror jag att det smidigaste för dig är att berätta om din fysik och förmåga för personerna i uthyrningen och gå på det de rekommenderar. Vet du själv med dig att du gillar mjuka/hårda med kort/lång radie så var tydlig med det, men annars tror jag du kommer få bra lagg vilket som. Det brukar även gå att byta under veckan om man skulle vara missnöjd/fått en skida som inte passar åkstilen.

De flesta uthyrningar plockar ju in nya lagg inför varje säsong, och särskilt så här i början bör de ju vara fräscha och fina. Finns gott om modeller på pistlagg för medelgoda till duktiga åkare hos alla tillverkare (och uthyrare), men vilka märken som finns hos vilka uthyrare vet en ju inte alltid i förväg, så att snöa in på en viss skida tror jag bara är en nackdel i det här fallet.

Tack för svaret,

Jag kan inte så mycket om det här med mjuka eller hårda, kort eller lång radie.
Det jag kände med min gamla skida var att när jag ibland åkte lite snabbare så började skidan fladdra och kändes då ostabil.
Men om man får byta skidor så är det bara att testa sig fram.

Åhå. Det låter som att du haft lite för mjuka och/eller korta lagg i förhållande till din fart och kraft. Men som sagt – de flesta seriösa uthyrare brukar inte sätta sig på tvären om man vill byta lagg för att de man fått till låns inte funkar.
(Kan dock slänga in en brasklapp för att det är julhelg och mycket folk i alperna vilket ju kan leda till att det blir väldigt utplockat mitt i veckorna då allt är uthyrt.)

Tillbaka
Topp