Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag köpa?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 11602" data-attributes="member: 12483"><p>Hej!</p><p></p><p>Gamla Bandit X är väl på gränsen till att få kallas carvingskida. Om jag inte minns fel är den rätt rak. I a f bör du ställa dig några frågor. </p><p></p><p>Var åker du? Mest i pist, 50/50 pist /off-pist, nästan bara off-pist? Hur åker du? Är du skolad åkare, behärskar du carvingteknik? På löst underlag, på hårt underlag? Kroppsvikt?</p><p></p><p>De moderna ”all –mountain”-skidorna passar en väldigt stor målgrupp. Typiska mått är ca 110-72-102. Här kan man räkna upp Salomon Scream 10 Pilot, Salomon X-Scream, Rossignol Bandit XX, Head Supercross ti, Atomic 11.20, Völkl Vertigo Motion, Stöckli Stormrider, m fl… i stigande hårdhetsordning (ungefär).</p><p></p><p>De här skidorna passar faktiskt i en mängd olika sammanhang, allt från hård pist till djupsnö, man naturligtvis mer eller mindre bra. Är man tung och vill ha fäste i hård pist kan man naturligtvis inte ha den mjukaste skidan i uppräkningen. Är man lätt och har valt den hårdaste skidan i församlingen blir det förmodligen jobbigt i djupsnön. </p><p></p><p>Helst bör man testa. Utnyttja de provdagar som arrangeras nu på förvintern, eller hyrtestning som finns på de flesta skidorter. Prova helst under minst en halv dag. Det tar alltid lite tid att vänja sig vid nya prylar. </p><p></p><p>Läs tester, i tidningar, på nätet (Freeride t ex), bilda dig en bred uppfattning om vad som kan passa just dig.</p><p></p><p>Själv kompletterade jag, efter noggrant övervägande, mina storslalom race-lagg med ett par off-pist-spett, d v s Völkl G41 198 cm, för mitt nästan 100 kg:s ekipage. Jag tror jag täcker in det mesta i snöväg med denna kombination. För även kunna köra SL-banor ligger jag f n i tuffa förhandlingar om ett par Völkl SL-carvers, men det är en annan story.</p><p></p><p>Lycka till med valet.</p><p></p><p>Eder Ace D G</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 11602, member: 12483"] Hej! Gamla Bandit X är väl på gränsen till att få kallas carvingskida. Om jag inte minns fel är den rätt rak. I a f bör du ställa dig några frågor. Var åker du? Mest i pist, 50/50 pist /off-pist, nästan bara off-pist? Hur åker du? Är du skolad åkare, behärskar du carvingteknik? På löst underlag, på hårt underlag? Kroppsvikt? De moderna ”all –mountain”-skidorna passar en väldigt stor målgrupp. Typiska mått är ca 110-72-102. Här kan man räkna upp Salomon Scream 10 Pilot, Salomon X-Scream, Rossignol Bandit XX, Head Supercross ti, Atomic 11.20, Völkl Vertigo Motion, Stöckli Stormrider, m fl… i stigande hårdhetsordning (ungefär). De här skidorna passar faktiskt i en mängd olika sammanhang, allt från hård pist till djupsnö, man naturligtvis mer eller mindre bra. Är man tung och vill ha fäste i hård pist kan man naturligtvis inte ha den mjukaste skidan i uppräkningen. Är man lätt och har valt den hårdaste skidan i församlingen blir det förmodligen jobbigt i djupsnön. Helst bör man testa. Utnyttja de provdagar som arrangeras nu på förvintern, eller hyrtestning som finns på de flesta skidorter. Prova helst under minst en halv dag. Det tar alltid lite tid att vänja sig vid nya prylar. Läs tester, i tidningar, på nätet (Freeride t ex), bilda dig en bred uppfattning om vad som kan passa just dig. Själv kompletterade jag, efter noggrant övervägande, mina storslalom race-lagg med ett par off-pist-spett, d v s Völkl G41 198 cm, för mitt nästan 100 kg:s ekipage. Jag tror jag täcker in det mesta i snöväg med denna kombination. För även kunna köra SL-banor ligger jag f n i tuffa förhandlingar om ett par Völkl SL-carvers, men det är en annan story. Lycka till med valet. Eder Ace D G [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vilka skidor ska jag köpa?
Tillbaka
Topp